SP3MK_AUT Autismus

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jana Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 9. 11. 7:30–14:40 učebna 53
Předpoklady
Zájem o problematiku autismu, základní znalosti, praxe u osob s autimsem vítána, seminář není vhodný pro studenty prvních ročníků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto semináře bude student schen vysvětlit termíny jako charakteristika autismu a spektrum autistických poruch, pervasivní vývojové poruchy, Aspergerův syndrom, etiologie, diagnostika, specifické problémy spojené s autismem, triáda postižení, GFCF dieta, alternativní formy komunikace u jedinců s diagnózou autismus, bude umět vytvořit speciální didaktické pomůcky, bude schopen popsat systém vzdlávání určený žákům s poruchami autistického spektra, dokáže charakterizovat TEACCH program. Výstupy z učení: Student umí vyjmenovat jednotlivé poruchy autistického spektra, dovede charakteŕizovat autismus, dokáže detailně popsat Aspergerův syndrom, orientuje se v etiologii a diagnostice, umí vytvořit speciální didaktické pomůcky, je schopen dítě s PAS zařadit do systému vzdlávání, umí charakterizovat TEACCH program.
Osnova
  • 1. Charakteristika postižení.
  • 2. Okruh osob s autismem. Projevy autismu.
  • 3. Etiologie a výskyt autismu.
  • 4. Triáda diagnostických kritérií autismu.
  • 5. Diagnostika autismu.
  • 6. Posuzovací škály.
  • 7. Poruchy autistického spektra (PAS).
  • 8. Aspergerův syndrom.
  • 9. Poradenství.
  • 10. Edukace jedinců s autismem.
  • 11. Teacch program.
  • 12. Son-rise program.
  • 13. GFCF dieta.
  • 14. Další terapie a přístupy.
  • 15. Organizace pro podporu osob s autismem.
  • 16. Srovnání se zahraničním.
  • 17. Literatura k autismu.
Literatura
  • JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-0.
  • GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122s. ISBN 80-7178- 856-2.
  • SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-5.
  • HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-813-9.
  • PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
Výukové metody
Teoretická příprava formou seminářů, účast studentů nutná a jsou nutné základní znalosti z oblasti psychopedie.
Metody hodnocení
Písemný test, je požadováno minimálně 70%, aktivní účast na semináři, tvorba didaktické pomůcky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SP3MK_AUT