SP4MP_SPOF Specializace: VV Oftalmopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_SPOF/01: St 11:10–14:40 učebna 37, Z. Nováková
Předpoklady
Absolvování základů oftalmopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů osob s postižením zraku, vývoj osobnosti osob s postižením zraku, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stimulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro dítě s postižením zraku, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák s postižením zraku ve škole, specifika psaní a čtení, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, hluchoslepota, technické pomůcky a vybavení, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi, volný čas, profesní příprava, kvalita života osob s postižením zraku.
Osnova
  • Okruhy: 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o osoby se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
  • 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Klasifikace zrakového postižení.
  • 3. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (psychické procesy, chování, komunikace). Psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením.
  • 4. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
  • 5. Zrakové vady – etiologie, projevy a vliv na kvalitu života. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
  • 6. Raná péče (RP) – teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby)
  • 7. Dítě s postižením zraku v předškolním věku (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad)
  • 8. Dítě s postižením zraku ve školním věku. Specifika výuky.
  • 9. Speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků se zrakovým postižením.
  • 10. Vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
  • 11. Komunikace osob se zrakovým postižením. Výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
  • 12. Integrace/ Inkluze osob s postižením zraku v kontextu světových trendů.
  • 13. Profesní příprava zrakově postižených. Volba a výkon povolání.
  • 14. Možnosti rozvoje klíčových kompetencí u žáků a studentů se zrakovým postižením.
  • 15. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí s postižením zraku.
  • 16. Intervence a podpora občanů s postižením zraku – Tyfloservis o.p.s., Krajská TyfloCentra, SONS, Domovy pro zrakově postižené, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina, jiné neziskové organizace
  • 17. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením
  • 18. Zrakové postižení jako součást kombinovaného postižení. Hluchoslepota - specifika komunikace a edukace hluchoslepých osob.
  • 19. Sport, výtvarné a kulturní aktivity nevidomých a slabozrakých.
Literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • ŠVECOVÁ - KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000, 70 s. ISBN 80-85931-84-2. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické ukázky, video, diskuse
Metody hodnocení
Výuka formou semináře. Požadavky k ukončení - úspěšné složení ústní zkoušky, prezentace v PowerPointu na zvolené téma, seminární práce.
Informace učitele
Vybrané literární a internetové zdroje: ČÁLEK, O. a kol. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991 HRACHOVINA, V.; DOŠKOVÁ, H. Zvětšovací pomůcky. Brno: Masarykova univerzita. 1998 ISBN 80-210-1854-2 JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8 JESENSKÝ, J. Integrace - znamení doby. Praha: Univerzita Karlova. 1998. ISBN 80-7184-691-0 KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KRUG, F. K. Didaktik für den Unterricht mit sehbehinderten Schülern. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2001. ISBN 3-497-01581-4 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. MASON, H.; McCALL, S. Visual Impairment. London. David Fulton Publishers. 1999. ISBN 1-85346-412-0. MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita. 1994 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 MYSCHKER, N.; ORTMANN, M. Integrative Schulpädagogik. Stuttgart; Berlin; Köln: Kohlhammer, 1999, 285s. NEMÉTH, A. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia.1999 ISBN. 80-967180-5-3 POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8. POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223s. ISBN 80 223 1101 4. RATH, W. Pädagogik der Blinden und Sehbehinderten. Berlin: Carl Marhold Verlagsbuchhandlung, 1985 ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9 Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.european-agency.org www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.dvbs-online.de www.icevi.org www.spektra.eu www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.rvp.cz www.ranapece.cz
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace více vad.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.