PdF:SZ7BP_BiEV Environmentální vzdělávání - Informace o předmětu
SZ7BP_BiEV Environmentální vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (přednášející)
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Ptáček, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (přednášející)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 10:15–11:00 učebna 50, Čt 13:00–13:45 učebna 50
- Předpoklady
- Předmět se zabývá základním paradigmatem současné společnosti -využíváním přírodních zdrojů a přeměnou životního prostředí. Dokladuje zákonitosti dějů nezbytné k pochopení vývoje situace. Jako jeden z limitních pro život lidské společnosti je nezbytný na všech úrovních vzdělávání, z pohledu moderních trendů školství (RVP, ŠVP) hlavně pro budoucí učitele.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - pacovat (1) s informacemi o ekologických kategoriích (populace, ekosystém); - znát rozdíl mezi ekologií a environmentální vědou; - rozumět (3) globálním environmentálním problémům; - pracovat (4) s ekologicko-environmentálními informacemi; - odvozovat (5) environmetálně správná rozhodnutí. Předmět se zabývá základním paradigmatem současné společnosti -využíváním přírodních zdrojů a přeměnou životního prostředí. Dokladuje zákonitosti dějů nezbytné k pochopení vývoje situace. Jako jeden z limitních pro život lidské společnosti je nezbytný na všech úrovních vzdělávání, z pohledu moderních trendů školství (RVP, ŠVP) hlavně pro budoucí učitele.
- Osnova
- Úvod, úkoly a cíle environmentalistiky, základní pojmy. TUR (předpoklady), environmentalistika ve škole, ekol. domácnosti. Základní ekologické pojmy (populace, společenstva, ekosystém, faktory). Toky látek a energií, ochrana přírody, druhů. Regionální ekologie a chemie, postavení učitele. Polutanty, toxicita, prevence. Odpadní látky. Energie. Životní prostředí obecně – úvod. Životní prostředí České republiky. Krajina.
- Literatura
- GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo, 2007, 325 s. ISBN 9788072038688. info
- BOTKIN, Daniel B. a Edward A. KELLER. Environmental science : earth as a living planet. 4th ed. New York: Wiley, 2003, 1 v. ISBN 0471389145. URL info
- LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
- GORE, Al. Země na misce vah : ekologie a lidský duch. Edited by Jan Jařab. Vyd. 2. Praha: Argo, 2000, 374 s. ISBN 8072033107. info
- GRALLA, Preston. Jak pracuje životní prostředí. Translated by Vratislav Nechuta, Illustrated by Cherie Plumlee. Brno: Unis, 1995, 212 stran. ISBN 156276232X. info
- Výukové metody
- přednáška, integrovaný přístup (čtyři lektoři)
- Metody hodnocení
- Závěrečné hodnocení: a) základní orientace v problematice (testové zjištění); b)seminární práce: regionální environmentální problematika (do 4 str.) (Environmentální problematika a SWOT analýza regionu/zákl. body/: lokalizace, vody /pitná, odpadní/, ovzduší, půda, průmysl, zemědělství, odpady, lesy, ÚSES, ochrana přírody (CHÚ, ochrana organismů), závěry, literatura. Případná fotodokumentace, mapka území.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wgeo
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/SZ7BP_BiEV