PdF:VY3DC_MVZC Met. volitel. zájmových činn. - Informace o předmětu
VY3DC_MVZC Metodiky volitelných zájmových činností
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 40 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (přednášející)
Mgr. Radka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VY3DC_MVZC/01: So 20. 10. 7:30–15:35 učebna 33, 7:30–15:35 učebna 19, 7:30–15:35 učebna 34, So 27. 10. 7:30–15:35 učebna 19, 7:30–15:35 učebna 34, 7:30–15:35 učebna 33, So 1. 12. 7:30–15:35 učebna 19, 7:30–15:35 učebna 33, 7:30–15:35 učebna 34, So 8. 12. 7:30–15:35 učebna 33, 7:30–15:35 učebna 19, 7:30–15:35 učebna 34, So 22. 12. 7:30–15:35 učebna 33, 7:30–15:35 učebna 19, 7:30–15:35 učebna 34, So 12. 1. 7:30–15:35 učebna 19, 7:30–15:35 učebna 33, 7:30–15:35 učebna 38, V. Nováček, R. Pavlíčková, M. Pavlovská
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Vychovatelství (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Metodiky volitelných zájmových činností. Seznámení se základními pojmy estetiky a estetické výchovy společně s vybranými úseky z dějin estetického myšlení. Základní charakteristika jednotlivých kulturně historických období od antiky až k postmoderně. Definovat, získat, resp. zdokonalit a v praxi využít - základní pohybové dovednosti, - technicko-taktické vědomosti z oblasti pohybových a sportovních aktivit vhodných pro volný čas dětí, mládeže a dospělých, - optimalizovat tělesnou zdatnost studenta.
- Osnova
- 1. Estetická výchova - obecná charakteristika a cíle 2. Metodické aspekty integrace základních druhů umění 3. Vznik a charakteristika Estetiky jako společenskovědní disciplíny 4. Estetický objekt,estetické prožívání a ozvláštnění světa 5. Estetická kategorie krásy.Řeč uměleckého a logického mozku 6. Osobnost H.Reada a jeho přínos pro Estetickou výchovu 7. Výchova prostřednictvím umění.Metoda animace 8. Antický ideál kalokagathie a současnost 9. Obecná charakteristika kýče.Vznik,etymologie a druhy kýče 10.Esteticko-etická afektnost kýče a její vliv na člověka 11.Estetika,estétství a snobismus 12.Móda jako výraz interiority člověka.Stylizace 13.Móda a vkus.Přiměřenost a vhodnost 14.Význam barev v životě člověka.Symbolika barev v evropském kulturně- historickém kontextu 15.Charakteristika vnímání přírodní krásy v dějinách 16.Obecná charakteristika moderního umění 17.Hlavní rysy moderního umění.Osobnost J.Ruskina 18.Typologie dětské kresby podle H.Reada.Inspirující vliv dětské kresby-J.Dubuffet 19.Praktický vkus a dnešek.Osobnost B.Markalouse 20.Význam a nutnost Estetické výchovy pro dnešek Základní dovednosti a vědomosti z atletiky. Základní dovednosti a vědomosti z gymnastiky. Základní dovednosti a vědomosti z pohybových a sportovních her. Základní dovednosti a vědomosti z vodních sportů. Základní dovednosti a vědomosti z netradičních pohybových činností a her. Základní dovednosti a vědomosti z oblasti kompenzačních cvičení. Základní dovednosti a vědomosti z oblasti sportů a pohybových aktivit v přírodě. Aerobik, kondiční cvičení s hudbou. Zdravotně kompenzační cvičení. Specifická cvičení zdravotně oslabených.
- Literatura
- BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 92 s. 1. dotisk. ISBN 978-80-210-3067-1. info
- PTÁČKOVÁ, Brigita a Karel STIBRAL. Estetika na dlani. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2002, 150 s. ISBN 80-85839-79-2. info
- BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika pre každého. druhé. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum v Prešově, 2006, 106 s. Rocepo. ISBN 80-8045-430-2. info
- BUCHTOVÁ, Magdalena. Základy estetiky. Brno: Akademické nakl. CERM, 1996, 6 s. ISBN 80-7204-002-2. info
- ČECHOVSKÁ, Irena a Tomáš MILER. Plavání : plavecké dovednosti, technika plaveckých způsobů, kondiční plavání, šnorchlování. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 130 s. ISBN 8024790491. info
- BUCHTOVÁ, Magdalena. Pojetí krásy v antice. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 18 s. ISBN 80-7204-184-3. info
- HÁLKOVÁ, Jitka, Jiřina ADAMÍROVÁ, Ladislava HAVLÍČKOVÁ, Olga CHVÁLOVÁ, Magda KLOUDOVÁ, Jitka KOPŘIVOVÁ, Miluše MATOUŠOVÁ, Vlasta OSVALDOVÁ, Hana SRDEČNÁ, Vojmír SRDEČNÝ a Zuzana VLKOVÁ. Zdravotní tělesná výchova : speciální učební texty. Edited by Věra Pivonková - Hana Dvořáková, Illustrated by Silvie Ryklová. 2. vydání. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2001, 120 stran. info
- MÍČKO, Miroslav. Umění nebo život : rozhovory a vyznání. Vyd. 1. V Praze: Národní práce, 1944, 176 s. info
- MÍČKO, Miroslav. Testament Mistra Wu. Vyd. 2., v Kovalamu 1. Praha: Kovalam, 1997, 109 s. ISBN 80-901825-4-2. info
- KREJČÍ, Milada. Jóga, učení a hra dětí od 5 let. Vydání první. Olomouc: Hanex, 1993, 82 stran. ISBN 809009256X. info
- MAZAL, Ferdinand. Pohybové hry a hraní. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 292 s. ISBN 80-85783-29-0. info
- CAILLOIS, Roger. Zobecněná estetika : L'esthétique généralisée (Orig.) : Les impostures de la poésie (Orig.) : Méduse et Cie (Orig.) : Le mythe et l'homme (Orig.) : Soleils inscrits (Orig.). Edited by Miroslav Míčko, Translated by Miroslav Míčko - Stanislav Jirsa. 1. vyd. Praha: Odeon, 1968, 258 s., [2. info
- ROTH, Gabrielle a John LOUDON. Mapy extáze :učení městské šamanky. 1. české vyd. Praha: Radost, 1993, 165 s. ISBN 80-85189-18-6. info
- CAMERON, Julia. Umělcova cesta : duchovní cesta k vyšší kreativitě. Vyd. 1. Praha: Triton, 2000, 233 s. ISBN 8072541412. info
- RYBÁŘ, Radovan. Duchovno v umění. In Duchovnosť v modoch viery, nádeje a lásky. první. Univerzita Mateja Bela, Bánská Bystrica: Fakulta Humanitných vied, Slovenská republika, 2002, s. 87-92. ISBN 80-8055-585-0. info
- RYBÁŘ, Radovan. Arteterapie. In Psychlogie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. první. Brno: Doplněk, 1999, s. 221-227. ISBN 80-7239-034-1. info
- RYBÁŘ, Radovan. Etické a právní otázky současné kultury a umění. In Lidská práva v evropském kontextu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, s. 166-171. ISBN 80-210-3034-8. info
- RYBÁŘ, Radovan. Některé současné tendence v kultuře a umění. In Demokracie a Evropa v době globalizace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, s. 218-223. ISBN 80-210-3301-0. info
- RYBÁŘ, Radovan. Kultura jako výchova k lidskosti a tvořivému životu. In Základy estetiky a kultury. první. Brno: Akademické nakl. CERM, 1996, s. 7-17. ITEM. ISBN 80-7204-002-2. info
- RYBÁŘ, Radovan. Jeden z problémů etické orientace na základní škole. In Orientace české základní školy. první. Brno: MU,Centrum pedagogického výzkumu PedF, 2005, s. 54-59. ISBN 80-210-3870-5. URL info
- RYBÁŘ, Radovan. Učitelé a zenistická pedagogická metoda jako prevence psycho-sociálního zdraví. In ŘEHULKA, Evžen. Učitelé a zdraví 6. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2004, s. 679-690. ISBN 978-80-7315-093-8. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, praktická cvičení.
- Metody hodnocení
- Konzultace, aktivní účast, veřejná prezentace vybraného tématu, závěrečná ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/VY3DC_MVZC