CJ3BP_LIN1 Interpretace textů z české literatury 19. století 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci interpretačních cvičení studenti získávají možnost seznámit se se způsoby rozborů uměleckých textů české literatury 19. století.Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
Osnova
  • Úvod Výběr literárních děl Analýza textů
Literatura
    povinná literatura
  • PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2002, 286 s. ISBN 807007163X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
  • WELLEK, René a Austin WARREN. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996, 555 s. ISBN 80-7198-150-8. info
    neurčeno
  • Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce / osobnosti / základní pojmy. Edited by Ansgar Nünning - Jiří Trávníček - Jiří Holý, Translated by Al. Vydání první. Brno: Host, 2006, 912 stran. ISBN 8072941704. info
  • Teorie literatury [Blok]. Brno: Blok, 1989. info
Výukové metody
Studenti si budou skrze rozbory textů osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Disciplína je uzavírána zápočtem. Výsledky své práce budou prezentovat písemnou (seminární práce) i ústní (referáty) formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
Informace učitele
http://www.moodlinka.ped.muni.cz
Výuka předmětu bude realizována kombinovanou formou. Bezkontaktní výuka bude probíhat formou e-learningového kurzu na moodlince PdF MU. Kontaktní výuka bude probíhat formou individuálních konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014.