PdF:HV1MK_DI3 Didactics 3 - Course Information
HV1MK_DI3 Didactics of Music Education 3
Faculty of EducationAutumn 2013
- Extent and Intensity
- 0/0/.5. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Blanka Knopová, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- Course objectives
- Metodology of Music Education: Seminar in Music methodology concentrate mainly on practical examples of functioning activites demonstated use of authentic material. The course ephasises preparation in subject theory;joint seminars are based on practice. Orff instruments - practical mastering. Listening - active form, projects.
- Syllabus
- Instrumental activities - game to easily manageable tools rhythmic percussion and melodic percussion - basic knowledge of musical forms - creating scores Credit requirements to: - knowledge of the game on the instrument Orffova armamentarium - 5-treatment scores with rhythmic percussion and melodic percussion Listening activities: - basic means of musical expression - the active form of listening - integrative concept - methodology listening Literature: Sedlák, F.: Didaktika Hv 1, SPN, Praha 1985 Jurkovič, P.: Instrumentální soubor na ZŠ, SPN, Praha 1988 Jurkovič, P.: Hádání, Editio Supraphon, Praha 1982 Jurkovič, P.: Podpísničky s doprovodem dětských nástrojů, Editio Supraphon, Praha 1981 Eben, P. - Hurník,I.: Česká Orffova škola, díl 1-3, Editio Supraphon Praha - Bratislava, 1969
- Literature
- Jurkovič, Pavel.Instrumentální soubory na základní škole
- Jurkovič, Pavel.Živá hudba minulosti ve škole. MUZIKSERVIS. ISBN 80-86233-0703
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ (Music and movement activities in music education at primary and secondary school). 1st ed. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 pp. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
- HERDEN, Jaroslav and Josef ŘÍHA. Hej, pane datlenové písničky pro hudební výchovu a školní sbory : zpíváme s YAMAHOU. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 35 s. +. ISBN 80-7290-010-2. info
- HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč :o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 80-7183-126-3. info
- HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme :posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha: Scientia, 1997, 210 s. ISBN 80-7183-087-9. info
- HERDEN, Jaroslav. Sémantický rozbor :čítanka příkladů. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 218 s. ISBN 80-86039-42-0. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1.-5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 68 s. ISBN 8021006366. info
- Teaching methods
- Theoretical and practical training procedures for learning to play instruments and OI at work listening to composition. Individual training: - working 5- scores using rhythmic and melodic instruments, percussion - canon, rondo, variations (in the form of tools OI) Listening Activities: project aimed at implementing listening in an hour.
- Assessment methods
- Seminar Oral examen and practical test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Určeno pro studenty Učitelství pro 1. stupeň ZŠ - specializace Hv.
Information on the extent and intensity of the course: 6.
- Enrolment Statistics (Autumn 2013, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2013/HV1MK_DI3