PdF:NJM_VPx1 Učitelská praxe 1 - Informace o předmětu
NJM_VPx1 Učitelská praxe 1
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- Náslechy podle možností školy, vlastní výuka (3 hodiny). 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Dr. phil. Brigitte Sorger (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je: • rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje, • uvědomění si vlastních profesních potřeb a dosažení uznání v roli asistenta učitele a učitele, • propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • kooperativní a individuální plánování a realizace výuky jazyka • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
- Osnova
- • činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.) • vedení pedagogického deníku – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1 • plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 1 • náslechy (dle možností školy), vlastní výuka (3 hodiny)
- Literatura
- Planegger Kreis : Fremdsprachenunterricht, Verstehensunterricht, Wege und Ziele. Edited by Hubert Eichheim. München: Goethe Institut, 1992, 144 s. info
- Das Fremdsprachenunterricht an den Schulen in Europa. Brüssel: Eurydice, 2001, 202 s. ISBN 2-87116-313-8. info
- SCHIFFLER, Ludger. Interaktiver Fremdsprachenunterricht. 2. vyd. Stuttgart: Klett, 1985, 250 s. ISBN 3-12-926931-2. info
- Fremdsprachenunterricht in Theorie und Praxis. Berlin: Langenscheidt, 1984. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Die Lehrer- und Schülerrolle im Kontext der Förderung von Lernerautonomie im Fremdsprachenunterricht. Ergebnisse einer Pilotforschung. In Beiträge zu Sprache und Sprachen 6. 1. vyd. München: LINCOM, 2008, s. 413-424. Sprachen. ISBN 978-3-89586-261-8. info
- Aufgabenorientierung im Fremdsprachenunterricht : Festschrift für Michael K. Legutke. Edited by Andreas Müller-Hartmann - Marita Schocker- von Ditfurth - Michael Leg. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2005, 466 s. ISBN 3823361066. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Differenzierung im Fremdsprachenunterricht: Kinder mit LRS. 2009. info
- ORTNER, Brigitte. Alternative Methoden im Fremdsprachenunterricht : lerntheoretiischer Hintergrund und praktische Umsetzung. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1998, 195 s. ISBN 3190066299. info
- Anders lernen im Fremdsprachenunterricht. Experimente aus der Praxis. 1. vyd. Berlin: Langenscheidt, 1989, 192 s. ISBN 3-468-49436-X. info
- Výukové metody
- hospitace, vlastní výuka, individuální reflexe
- Metody hodnocení
- • pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku, • přípravy na hodiny, reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
ex NJ2MP_1VPx.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/NJM_VPx1