PdF:OV2MP_DOV1 Methodology of Civics 1 - Course Information
OV2MP_DOV1 Methodology of Civics 1
Faculty of EducationAutumn 2013
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Jana Skácelová (lecturer)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Autratová
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- OV2MP_DOV1/01: Mon 8:25–10:05 učebna 2, R. Štěrba
OV2MP_DOV1/02: Wed 7:30–9:10 učebna 33, R. Štěrba
OV2MP_DOV1/03: Thu 16:40–18:20 učebna 41, R. Štěrba - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, M-ZS4)
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, M-ZS5)
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- At the end of the course students should be able to:explain the basic principles of determined educational methods and apply them to civics,assess the possibilities of teaching resources in teaching, characterize the educational aims of civics,evaluate to importance of a formative part of civics.Being able to apply the civics on microteaching topics at the elementary school and then to perform their reflection.
- Syllabus
- Civic education on primary school, his history and contemporary determination in Framework Education Programme for Basic Education Taxonomy educational aims. Didactic analysis the civic educations curriculum. Teaching resources. Monologic educational methods in civic education. Dialogic educational methods in civic education. Solving moral dilemmas method. Cooperative teaching. Social access to education Inductive and deductive education Critical thinking Microteaching.
- Literature
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 126 stran. ISBN 9788073673864. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- HRACHOVCOVÁ, Marie. Metodická příručka k učebnici Občanská výchova pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 127 s. ISBN 80-7182-094-6. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Teaching methods
- Oral discussion, 80% active participation.
- Assessment methods
- Colloquium, written seminar work - extension 4 pages.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2013, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2013/OV2MP_DOV1