PdF:SP4MP_SPL3 Specialisation Speech Therapy - Course Information
SP4MP_SPL3 Specialisation Speech Therapy 3
Faculty of EducationAutumn 2013
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SP4MP_SPL3/01: Thu 15:45–19:15 učebna 37, B. Chleboradová
- Prerequisites (in Czech)
- státní závěrečná zkouška z logopedie (v rámci bakalářského studia)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Course objectives
- The student will be oriented in the problematics of communication ability - verbal, nonverbal communication; anatomy and physiology of the respiratory and speech organs, head nerves (innervations of the respiratory, phonation, articulation and hearing organs). He will understand disordered communication ability - its classification,methods and techniques of intervention - diagnostics of developmental dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysartria, balbuties, tumultus sermonis, rhinolalia, palatelalia, voice disorders.
- Syllabus
- Process ot the interpersonal communication - verbal, noverbal. Speech and language. Anatomy and physiology of the respiratory and speech organs, head nerves - innervations of the respiratory, phonation, articulation and hearing organs. Disordered communication ability - classification. Methods and techniques of intervention - diagnostics used in speech thrapy practice in the case of developmental dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysartria, balbuties, tumultus sermonis, rhinolalia, palatelalia, voice disorders.
- Literature
- BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči (The Support of Pupils with Specific Language Impairment). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 pp. ISBN 978-80-210-5609-1. info
- BOČKOVÁ, Barbora and Jiřina KLENKOVÁ. Logopedická diagnostika narušeného vývoje řeči (Logopedic Assessment of Impaired Communication Ability). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami IV. Education of Pupils with Special Education Needs IV. 1.vydání. Brno: Paido Brno, 2010, p. 85-98. ISBN 978-80-7315-201-7. info
- BOČKOVÁ, Barbora. Možnosti komunikace s dětmi a žáky s vývojovou dysfázií (The Ways of Communication with Childrens and Pupils with Developmental Dysphasia). In KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2008, p. 39-39, 10 pp. ISBN 978-807315-167-6. info
- BOČKOVÁ, Barbora. Přístupy k terapii vývojové dysfázie (The Accessions to the Therapy of the Developmental Dysphasia). In KLENKOVÁ, Jiřina and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido, 2008, p. 40-40, 10 pp. ISBN 978-80-7315-167-6. info
- BOČKOVÁ, Barbora. Speciálněpedagogická-logopedická terapie vývojové dysfázie (The Speech Therapy of the Developmental Dysphasia). Fond rozvoje vysokých škol FRVŠ, 2008. info
- ŠKODOVÁ, Eva and Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, p. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. (Logopaedia issues I.). druhé. Brno: Paido, 2000, 94 pp. ISBN 80-85931-88-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-62-1. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 215 s. URL info
- Teaching methods
- seminar, class discussion, presentations by students
- Assessment methods
- 1. semestral paper; 2. al test (processing seminar work, written test,contains 30 questions, for the granting of credit is required at least 25 correct answers); 3. oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
General note: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali SZZ ze specializace Logopedie a surdopedie.
- Enrolment Statistics (Autumn 2013, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2013/SP4MP_SPL3