UOPK_0017 General Didactics

Faculty of Education
Autumn 2013
Extent and Intensity
0.7/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Lucie Viková
Supplier department: Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 19. 10. 10:15–11:55 učebna 20, Sat 23. 11. 16:40–19:15 učebna 20, Sat 7. 12. 15:45–18:20 učebna 20
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
Completion of a comprehensive view of educational science - systematization of knowledge, skills and attitudes in Education as a tool for correct understanding of special didactics - orientation in major teaching systems and theories - change in the high school teachers as a philosopher, a competent curriculum developers with basic skills researcher - the ability to use information about teaching problems to raise awareness peadagogic work in relation to teaching public, parents pupils and the social partners - the ability to actively participate in seminars, conferences - the ability to collaborate on projects completed Alma Mater.
Syllabus
  • Introduction, relationship to focus students' master's program (Teaching and Linguistic question, didactics and secondary vocational schools, etc.) History of didactic thinking of major civilizations First Republic scientific and educational activities and community involvement "schoolteachers" Coping with the principles of a learning organization as a method for the implementation of knowledge in science and research into the practice of school development Research projects focused on the development of educational organizations Supporting educational theory currently Psychodidactics and learning methods School culture School and health towards 21st century Routes into teaching Didactics in relation to inclusive education, integration and social work.
Literature
    required literature
  • KOŤA,J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. Pedagogika, XLIV, 1994, č.4,
  • ŠKODA, Jiří and Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
  • HRABAL, Vladimír and Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ and Jiří ZOUNEK. Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji (School Culture). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 217 pp. ISBN 80-210-3746-6. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Jak orientovat a zdonalovat svoji pedagogickou činnost. Brno: VA Brno, 1993, 30 pp. Sborník ř.D-3. info
    recommended literature
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPG-2007-07_final.pdf
  • GUO Qijia. A History of Chinese Educational Thought. Beijing: Foreign languages press, 2009.
  • KAŠPAROVÁ,J. a kol: Metodika tvorby školních vzdělávacích programů SOŠ a SOU. Praha: NÚOV, 2007. ISBN 978-80-85118-12-4 . < .
  • Peterßen, Wilhelm H. Lehrbuch allgemeine Didaktik. Oldenbourg Schulbuchverl., 2001. ISBN 3486025619, 9783486025613
  • PANČOCHA, Karel and Petr HOREHLEĎ. Speciální andragogika jako součást edukace v sociální práci (Special Andragogy as a Part of Education in Social Work). In In: Ondrušková, Elena, Koscurová Zoja (eds.) Realita a vízia sociálnej práce. 2011. ISBN 978-80-223-3075-6. info
  • KOHOUTEK, Rudolf and Evžen ŘEHULKA. Stressors in the work of primary and secondary teachers in the Czech Republic (mainly the stressors caused by the pupils to the teachers) (Stressors in the work of primary and secondary teachers in the Czech Republic(mainly the stressors caused by the pupils to the teachers)). In Řehulka Evžen. SCHOOL AND HEALTH 21. Health Education: Initiatives for educational areas. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 109-122. ISBN 978-80-210-5524-7. info
  • Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : výchova ke zdraví: podněty ke vzdělávacím oblastem. Edited by Evžen Řehulka. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 282 s. ISBN 9788021055339. info
  • School and health 21, 2010 : health education: contexts and inspiration. Edited by Evžen Řehulka. 1st ed. Brno: MSD, 2010, 432 s. ISBN 9788073921323. info
  • JANÍK, Tomáš, Milan POL and Milada RABUŠICOVÁ. Pedagogický výzkum v zahraničí (Educational research in international context). In Průcha, J. PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, p. 809-812. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 135 stran. ISBN 9788024725802. URL info
  • POL, Milan. Škola na cestě k učící se organizaci (School on the way towards learning organisation). Orbis Scholae. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2008, vol. 2, No 3, p. 7-22. ISSN 1802-4637. info
  • Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Edited by Vlastimil Švec. Brno: Paido, 2005, 99 stran. ISBN 8073150921. info
  • Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Edited by Vlastimil Švec. Brno: Paido, 2005, 99 stran. ISBN 8073150921. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Cesty k učitelské profesi : utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002, 306 s. ISBN 8073150352. info
  • POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Eva VÁCLAVÍKOVÁ and Jiří ZOUNEK. Hledání pojmu kultura školy (In Search of the Concept of School Culture). Pedagogika. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2002, vol. 52, No 2, p. 206-218. ISSN 0031-3815. URL info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • TRNA, Josef and Vlastimil ŠVEC. Pedagogická dovednost diagnostikování žákovské prekoncepce učiva (Pedagogical Diagnostics Skill of Pupils Preconception). In Pedagogická diagnostika 99. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1999, p. 172-174. ISBN 80-7042-160-6. info
  • ŠVEC, Štefan. Metodológia vied o výchove : kvantitatívno-scientické a kvalitatívno-humanitné prístupy v edukačnom výskume. Bratislava: Iris, 1998, 303 s. ISBN 8088778735. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
    not specified
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPZV_2007-07.pdf
  • JANÍK, Tomáš. Obecná didaktika (General didactic). In PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1st ed. Praha: Portál, 2009, p. 651-655. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • POL, Milan and Milada RABUŠICOVÁ. Veřejná správa škol (školské rady) (Public school governance (school governing bodies)). In Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, p. 324-328. 37 - Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • POL, Milan. Bologna process and Czech higher education. Riga, 2006. info
  • POL, Milan. Náměty k výzkumným projektům v oblasti vedení, řízení a správy vzdělávacích institucí a organizací. Bratislava: PdF UK Bratislava, 2006. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy (Introduction in the study of the bases of didacties.). Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 pp. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
  • ŠVEC, Vlastimil and Štefan CHUDÝ. Pedagogika v teorii a praxi. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2004, 120 pp. ISBN 80-7318-92-4. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • POL, Milan and Bohumíra LAZAROVÁ. Společenské změny a škola: spolupráce učitelů jako klíčový faktor autonomního rozvoje školy. Závěrečná zpráva z výzkumu podporovaného MŠMT. (Social changes and school). Brno: MŠMT-RS 97 124, 1998, 92 pp. Závěrečná zpráva. info
Teaching methods
- lecture - study of professional resources
Assessment methods
The oral or writting examination the student.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2013/UOPK_0017