RV2RC_3POZ Health Protection

Faculty of Education
Autumn 2014
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Martina Martínková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Department of Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Michaela Daňková
Supplier department: Department of Health Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of this course, student should be able to : - define Human health, its support and protection - apply informations actively - identify health endangerous factors - understand meaning of family and school for health support - enumerates main preventive programmes in the world and in Czech republic
Syllabus
  • Diseases that mostly influence chronic morbidity and mortality of the population in developed countries, incl. the Czech Republic (heart and blood diseases, malignancy), are preventable: their origin and progress is decisively influenced by people’s life-style. Despite the fact that the diseases concern people of middle and higher age, their time of origin falls within the period of childhood and adolescence. Family and school thus play a significant role in education toward health. 1. Prevention. Importance of primary and secondary prevention for the population’s health. Basic preventive programs in the world and in CZ. 2. Geographical differences in mortality and morbidity in the world and in CZ. 3. Analysis of prevention of basic health hazards. Civilian diseases – epidemiology, etiology, prevention. 4. Health support as the synthesis of education and activities producing conditions favorable to health support. 5. Parents and teachers as the most important link toward health support.
Literature
    recommended literature
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 258 stran. ISBN 9788021057630. info
  • MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže : druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 9788024723105. URL info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Epidemiologie "civilizačních" nemocí (The epidemiology of "civilization" diseases). první. Praha: FUTURA Praha, 2009, p. 12 - 16. ISBN 978-80-86844-53-4. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • TUREK, Bohumil. Výživový stav populace a nutriční rizika. 1. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004, 32 s. ISBN 8070712430. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Zdravá mateřská škola. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 141 s. ISBN 80-7178-048-0. info
    not specified
  • SOPKOVÁ, Monika. Digitální portfolia pro téma sexuální výchova, projekt Ovoce do škol, ochrana člověka za mimořádných událostí a další témata k Výchově ke zdraví (Digital portfolio for topisc sex education, project Fruit to school, guarding human at emergency situation and further topics for Health education). Praha: Metodický portál VÚP, 2010. ISSN 1802-4785. URL info
  • SOPKOVÁ, Monika. Sexuální výchova v rodině a ve škole (Sex education in family and school). Praha: MediaDIDA s.r.o., 2009, 70 pp. Sexuální výchova – Příručka pro učitele. 1. vydání. ISBN 978-80-87000-29-8. URL URL info
  • ČECH, Tomáš and Daniel KANTOR. Mobbing ve školním prostředí aneb šikana mezi pedagogy na základních školách (Mobbing in school and harassment among teachers on basic schools). In Škola a zdraví pro 21. století. Přehled anotací ze 4. mezinárodní konference. 2008. ISBN 978-80-7392-044-9. info
  • ŠILEROVÁ, Lenka. Sexuální výchova : jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě : rodinná pravidla a hodnoty; situace, které mohou rodiče uvést do rozpaků; vývoj zájmu o sexualitu; užitečné kontakty a informace. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 103 s. ISBN 8024702916. info
  • TUREK, Bohumil and Jana DOSTÁLOVÁ. Výživa ve stáří. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 2002, 57 s. ISBN 8085120542. info
  • DONÁT, Josef and Nora DONÁTOVÁ. Důvěrně a otevřeně o sexualitě : sexuální výchova pro základní školu a pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna, 1996, 95 s. : il. ISBN 80-7168-371-X. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Metodická příručka preventivního lékařství. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 181 s. ISBN 80-210-0443-6. info
Teaching methods
Lectures and discussions
Assessment methods
Verbal exam –teoretical knowledge, seminary work.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Information on the extent and intensity of the course: konzultace.
The course is also listed under the following terms Autumn 2013, Autumn 2019, autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2014/RV2RC_3POZ