SP4MP_SPE3 Specializace: E Etopedie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Segeťová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_SPE3/01: Út 12:05–15:35 učebna 51, J. Andrysová, V. Vojtová
Předpoklady
Státní zkouška z etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; etopedie jako vední obor srovnání se zahranicím; otázky edukace, integrace a inkluse jedinec s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdlávání; Seznámí se s pojmy - systémová prevence v edukaním procesu; základy intervence; poradenství; resocializace; speciální pedagog osobnost, identita, postavení v edukaním procesu; problematika kriminality mladistvých; probační a mediační služba, alternativní tresty, trest odnětí svobody; právní rámec ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen navrhnout strategie výuky, hodnocení v edukaním procesu; diagnostické metody v edukaním procesu a metody intervence ve výuce.
Osnova
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, pedmt etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciáln pedagogických disciplín, teorie a praxe etopedie 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, souasné trendy 3. Teoretické koncepty v přístupech k rehabilitaci poruch emocí nebo chování 4. Jedinec s poruchami emocí a chování osobnost, charakteristické znaky, definice postižení, kauzální faktory, jedinec s problémovým chováním 5. Poruchy emocí a chování v souvislosti rovnoprávného přístupu ke vzdělávání, otázky vztahu k celoživotnímu vzdělávání; 6. Edukace jedinc s poruchami emocí a chování - otázky edukace, integrace a inkluse jedinců s poruchami chování v hlavním proudu vzdlávání 7. Edukace jedinc s poruchami emocí a chování otázky edukace v segregovaném prostedí 8. Edukace jedinc s poruchami emocí a chování mezinárodní srovnání 9. Systémová prevence v edukaci jedinc s poruchami emocí a chování 10. Strategie výuky, hodnocení v edukaci jedinc s poruchami emocí a chování, první pomoc ve výuce 11. Základy intervence v edukaci jedinců s poruchami emocí a chování 12. Základy poradenství v edukaci jedinců s poruchami emocí a chování 13. Základy resocializace v edukaci jedinců s poruchami emocí a chování 14. Pedagog a rodiče dtí s poruchami emocí a chování 15. Speciální pedagog identita, prevence syndromu vyhoení v edukaním procesu 16. Právní rámec pro výkon ústavní a ochranné výchovy, náhradní rodinná péče 17. Vedení případu 18. Problematika kriminality mladistvých 19. Probaní a medianí služba v pípadech mladistvého pachatele 20. Alternativní tresty
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kvalita života školy z perspektivy žáků se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI, 2009, s. 77-90, 13 s. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 381 s. Pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
  • ŠVARCOVÁ, Eva. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie : učební text. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, 162 s. ISBN 9788070419595. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • PEŠATOVÁ, Ilona. Vybrané kapitoly z etopedie. 2., upr. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006, 72 s. ISBN 8073720876. info
Výukové metody
Teoretická příprava a návštěva odborného zařízení. E-learning: https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2014/SP4MP_SPE3/index.qwarp
Metody hodnocení
Ústní/písemná zkouška. Seminární práce a odborný překlad, diagnostika ve výuce, záznam pozorování, IVP, portfolium.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
ATKINSON, R: Psychologie, 2. Vyd. Praha, Portál,2003, ISBN 80-7178-640-3 BATEMAN, B., GOLLY, A.: Why Johnny doesnt behave, Verona, Wisconsin, Attainment Company, 2003. BENDL, S. Strašidlo nekázn. Praha: TH, 1998. ISBN 80-86065-13-8 BLÍŽKOVSKÝ, B.: Systémová pedagogika. 1. vyd., Ostrava: Amosium Servis, 1992. ERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁEK, V.: Sociální ochrana, 2.vyd., Praha, 1996, ISBN 80-85981-36-X ELLIOTT,J; PLACE, M: Dít v nesnázích, 1.vyd.,Havlíkv Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4 HELUS, Z.: Dít v osobnostním pojetí, 1.vyd. Praha: Portál, 2004. 228 s.ISBN 80-7178-888-0 KOLÁ, M.: Bolest šikanování, 1.vyd. Praha: Portál s.r.o., 2001. ISBN 80-7178-513-X KOLÁ, M.: Skrytý svt šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál s.r.o., 1997. ISBN 80-7178-123-1 LAZAROVÁ, B. První pomoc pi ešení výchovných problém. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4 LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvoivost dtí ve škole. 1. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-205-X MATOUŠEK, O.: Mládež a delikvence, 1.vyd.,Praha, portál,1998, ISBN 80-7187-226-2 MONATOVÁ, L.: Úsilí o ešení poruch chování, in: Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska, 1.vyd., Brno,1996, Paido, ISBN 80-85931-20-6 MŠMT: NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDLÁVÁNÍ V ESKÉ REPUBLICE, Bílá kniha, 2. Verze, Praha: 2000. NMEC, J., KUSÝ, M. Aktivní sociální uení v podmínkách ústavní a ochranné výchovy. Praha: MŠMT R, 1998 MÜHLPACHR, P.: Sociální patologie, 1.vyd.Brno: MU, 2001, ISBN 80-210-2511-5 MŠMT R, 1998 ONDRÁEK, P.: Františku, pesta konen zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 PELIKÁN, J.: Pomáhat být. Praha, Karolinum, 2002, ISBN 80-246-0345-4 POKORNÁ, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch uení. 1. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1997. ISBN 80-7178-135-5 PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7174-094-4 POTHE, P. Dít v ohrožení. Praha: G plus G, 1996. ISBN 80-901896-5-2 PRESL, J. Drogová závislost. Praha: Maxdorf, 1994. ISBN 80-85800-18-7 PRCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie praxe výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2 PRCHA, J.: Moderní pedagogika, 3. vyd. Praha: Portál s.r.o. 2001. ISBN 80-7178-579-2 SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9 STELEC, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 ŠAFÁOVÁ, M. - VOLNÁ, J. eds. Škola pro všechny - cíle a motivace dtí ve škole. Praha: Nadace Open Society Fund, 2001. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdlávání Rom. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-528-9 TRAIN, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti, 1.vyd., Praha: Portál s.r.o 1997., ISBN 80-7178-161-2 VÁGNEROVÁ, M.: Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001a. ISBN 80-246- 0015-3 VÁGNEROVÁ, M.: Psychologie problémového dítte školního vku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální pedagogika). Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r.o. 2003. ISBN 80-214-2359-5. VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Pístupy k poruchám emocí a chování v souasnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VOJTOVÁ, V. Chování žák jako edukaní problém, in: Stelec, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005, ISBN 80-210-3687-7 VOJTOVÁ, V. : Problematika kázn na základní škole II, in: Speciální pedagogika .1/2004, ISSN 1211-2720 VOJTOVÁ, V.: Problematika kázn na základní škole I, in: Speciální pedagogika .4/2003, ISSN 1211-2720 VOJTOVÁ, V. : Edukace žák s poruchami chování, in: Vítková: Integrativní školní pedagogika, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-86633-07-1 VOJTOVÁ, V.: Poradenství v rámci školy, in: Vítková: Otázky speciáln pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-86633-08-X ZVOLSKÝ, P. a kol. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1997 VYHLÁŠKA . 334 ze dne 22. záí 2003,kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zaízeních ZÁKON . 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zaízeních a o preventivn výchovné péi ve školských zaízeních ZÁKON o rodin a související pedpisy sociáln-právní ochrany dtí, ÚZ, Ostrava, Sagit, íslo 666, 2001 ZÁKON . 218/2003 Sb. o odpovdnosti mládeže za protiprávní iny a o soudnictví ve vcech mládeže a o zmn nkterých zákon ze dne 25. ervna 2003 ZÁKON o Probaní a medianí služb a o zmn zákona . 2/1969 Sb., o zízení ministerstev a jiných ústedních orgán státní správy eské republiky, v platném znní ZÁKON o výkonu trestu odntí svobody a o zmn nkterých souvisejících zákon .169/1999 Sb. Úmluva o právech dítte Platná školská LEGISLATIVA vztahující se k edukaci jedinc s poruchami emocí a chování ve školách hlavního proudu, ve speciálních školách a školských zaízeních
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SP4MP_SPE3