PdF:SP7MP_S4b1 Specializace b1 - Informace o předmětu
SP7MP_S4b1 Specializace S4b1: Edukace jedinců s více vadami Somatopedie 1
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP7MP_S4b1/01: Út 10:15–13:45 učebna 19a, D. Zámečníková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu jsou studenti schopni porozumět problematice výchovy a vzdělávání žáků a jedinců s tělesným, těžkým postižením a souběžným postižením více vadami a na základě získaných znalostí odvodit způsoby podpory těcho jedinců ve školním i pracovním prostředí.
- Osnova
- Okruhy: Charakteristika okruhu jedinců s tělesným postižením, chronickým onemocněním, s těžkým postižením a s více vadami
- Raná péče
- Poradenské služby pro žáky s tělesným postižením, s více vadami a jejich rodiny
- Specifické potřeby dětí s těžkým postižením v předškolním věku, příprava na vstup do školy
- Specifika při edukaci jedinců s tělesným postižením, s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami, vzdělávací programy
- Individuální vzdělávací plán pro žáky s tělesným postižením, těžkým postižením a s více vadami
- Mozková obrna (hemiparéza, diparéza, kvadruparéza), mozková obrna jako těžké postižení a další přidružená postižení
- Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou
- Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
- Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
- Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
- Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s mozkovou obrnou, znaky orálního vývoje
- Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s mozkovou obrnou
- Profesní orientace tělesně postižených žáků a jedinců s dlouhodobým nepříznivým zdravotním stavem, druhy škol v rámci středního školství
- Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením
- Podporované zaměstnávání
- Alternativní a augmentativní komunikace u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami, využití počítačů
- Terapie ve speciálně pedagogické péči (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, canisterapie, hipoterapie)
- Bazální stimulace
- Snoezelen
- Léčebná rehabilitace u osob s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
- Literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 8073151340. info
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009, 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, exkurze, domácí příprava, čtení
- Metody hodnocení
- účast na seminářích a exkurzích, zpracování seminární práce do předem určeného termínu, písemný test (35 otázek), ústní zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- HÁJKOVÁ, V. (ed.) a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vydání. Praha: Somatopediscká společnost, o.s. Praha, 2009. ISBN 978-80-904464-0-3. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6. OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5536-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP ČR, 1998. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu specializaci psychopedie a budou studovat více vad.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/SP7MP_S4b1