PdF:SP7MP_S4b1 Specializace b1 - Informace o předmětu
SP7MP_S4b1 Specializace S4b1: Edukace jedinců s více vadami 1 (somatopedie)
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 12:30–16:00 centrum
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto přemdětu jsou studenti schopni porozumět problematice výchovy a vzdělávání žáků a jedinců s tělesným, těžkým a kombinovaným postižením a na základě získaných znalostí odvodit způsoby podpory těcho jedinců ve školním i pracovním prostředí.
- Osnova
- Okruhy: Charakteristika okruhu jedinců s tělesným postižením, chronickým onemocněním, s těžkým postižením a s více vadami
- Raná péče
- Poradenské služby pro žáky s tělesným postižením, s více vadami a jejich rodiny
- Specifické potřeby dětí s kombinovaným postižením v předškolním věku, příprava na vstup do školy
- Specifika při edukaci jedinců s tělesným postižením, s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami, vzdělávací programy
- Individuální vzdělávací plán pro žáky s tělesným postižením, těžkým postižením a s více vadami
- Mozková obrna (hemiparéza, diparéza, kvadruparéza), MO jako kombinované postižení
- Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO
- Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence
- Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence
- Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence
- Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s MO, znaky orálního vývoje
- Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s MO
- Profesní orientace tělesně postižených žáků a jedinců s dlouhodobým nepříznivým zdravotním stavem, druhy škol v rámci středního školství
- Význam práce a pracovního uplatnění tělesně postižených
- Podporované zaměstnávání
- Alternativní a augmentativní komunikace u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami, využití počítačů
- Terapie ve speciálně pedagogické péči (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, canisterapie, hipoterapie)
- Bazální stimulace
- Snoezelen
- Léčebná rehabilitace u klient s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
- Literatura
- povinná literatura
- LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 140 s. ISBN 8024411547. info
- doporučená literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 8073151340. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2009, 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, exkurze, domácí příprava, čtení
- Metody hodnocení
- účast, zpracování seminární práce, písemný test (35 otázek), ústní zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno : PdF MU, 2003, ISBN 80-210-3242-1. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno : MU, 2005. ISBN 80- 210-3718-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP ČR, 1998. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80 85931-69-9. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SP7MP_S4b1