PdF:VP_Mod1 Vývoj poradenských systémů - Informace o předmětu
VP_Mod1 Vývoj poradenských systémů v závislosti na teoriích pedagogiky a psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 15 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalost pedagogických a psychologických teorií na úrovni magisterského učitelského studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pro výchovné poradce (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Posluchači budou umět popsat vznik a vývoj poradenských systémů v ČR a ve světě. Budou umět vysvětlit jejich zákonitosti, analyzovat jejich klady a nedostatky a budou umět vyvodit závěry a přínos pro kvalitu kurikulárních změn, které probíhají v systému našeho školství. Budou umět aplikovat poradenské teorie a poradenský proces s důrazem na kognitivně behaviorální koncepce.
- Osnova
- Vznik a vývoj poradenství ve školství v ČR a ve světě (Francie, Německo, Rakousko, Anglie, USA)
- Výchovné poradenství v kontextu školských poradenských služeb
- Výchovné poradenství a jeho vliv na systém práce ve škole
- Poradenské teorie a poradenský proces s důrazem na poslední teoretické koncepty s důrazem na kognitivně behaviorální koncepce
- Literatura
- Mousová, H.Z. a kolektiv: Poradenské teorie a strategie. Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta. Praha 2002. ISBN 80-7290-098-6.
- Kariérové poradenství - přítomnost a budoucnost. Edited by Jana Zapletalová - Hana Vaňková. Vyd. 1. Praha: IPPP, 2006, 276 s. ISBN 8086856216. info
- DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál, 2001, 175 s. ISBN 80-7178-606-3. info
- DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá blokově, jedná se o kombinaci přednášky, skupinová diskuse, praktické ukázky a řešení modelových situací.
- Metody hodnocení
- písemný test, zpracování případové studie, esej, prezentace sytému práce ve vlastní škole, týmová práce na modelových případech
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/VP_Mod1