VV3DC_DVV Didaktika vv 3

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/3. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Základní znalosti z didaktiky výtvarné výchovy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Současná teorie a praxe výtvarné pedagogiky na gymnáziu a na střední odborné škole, artefiletický model výuky, multimediální výukové projekty, performativní aktivity ve výtvarné výchově, interdisciplinární přesahy výtvarné výchovy, vývoj výtvarné výchovy v osmdesátých a devadesátých letech - osobnosti, směry, mezinárodní a tuzemské kongresy INSEA, hlavní vývojové trendy výtvarné výchovy v zahraničí, role dílny a kurzu ve výuce VV na střední škole, environmentální prezentace, příprava studentů na vysoké školy s výtvarným zaměřením, metodologie výuky dějin umění a interpretace výtvarného díla (galerijní animace, socializace umění), netradiční instalace dětských a studentských výtvarných prací, nová média ve výtvarné výchově, využití počítače a jiných digitálních technologií (fotografie, video) v intermediálních výukových modelech, vizuální komunikace a estetická výchova.
Osnova
  • 1. Profil současné výtvarné pedagogiky, teorie a praxe na střední škole 2. Vývojové tendence výtvarné pedagogiky v 80. a 90. letech 3. Klasická a nová média ve výtvarném vyjadřování 4. Současné výtvarné umění a výtvarná pedagogika 5. Profil osnov vv na středních a základních uměleckých školách 6. Alternativní formy vedení výtvarného projevu (dílny, kurz, seminář) 7. Intermediální výukové modely 8. Nové formy prezentace výtvarné práce žáka a studenta (environment, instalace, performance, multimediální projekt)
Literatura
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Audiovizualita, společnost a výtvarná výchova. In Veřejnost a kouzlo vizuality. první. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2008, s. 20-28. ISBN 978-80-210-4722-8. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Dílo jako modus sebepoznání a spirituality. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 441-451, 10 s. ISBN 80-210-4206-0. info
  • MACH, Michaela. Spiritualita ve výchově. In BABYRÁDOVÁ, Hana a Jiří HAVLÍČEK. Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 507-510. ISBN 80-210-4206-0. info
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
Výukové metody
živé vyučování, performance
Metody hodnocení
Seminární práce v rozsahu 15 stran doplněná obrazovou dokumentací na téma korespondující s body osnovy.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.