PdF:VV3DC_DVV Didaktika vv 3 - Informace o předmětu
VV3DC_DVV Didaktika vv 3
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/0/3. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Kafoňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Základní znalosti z didaktiky výtvarné výchovy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Výtvarná výchova pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Současná teorie a praxe výtvarné pedagogiky na gymnáziu a na střední odborné škole, artefiletický model výuky, multimediální výukové projekty, performativní aktivity ve výtvarné výchově, interdisciplinární přesahy výtvarné výchovy, vývoj výtvarné výchovy v osmdesátých a devadesátých letech - osobnosti, směry, mezinárodní a tuzemské kongresy INSEA, hlavní vývojové trendy výtvarné výchovy v zahraničí, role dílny a kurzu ve výuce VV na střední škole, environmentální prezentace, příprava studentů na vysoké školy s výtvarným zaměřením, metodologie výuky dějin umění a interpretace výtvarného díla (galerijní animace, socializace umění), netradiční instalace dětských a studentských výtvarných prací, nová média ve výtvarné výchově, využití počítače a jiných digitálních technologií (fotografie, video) v intermediálních výukových modelech, vizuální komunikace a estetická výchova.
- Osnova
- 1. Profil současné výtvarné pedagogiky, teorie a praxe na střední škole 2. Vývojové tendence výtvarné pedagogiky v 80. a 90. letech 3. Klasická a nová média ve výtvarném vyjadřování 4. Současné výtvarné umění a výtvarná pedagogika 5. Profil osnov vv na středních a základních uměleckých školách 6. Alternativní formy vedení výtvarného projevu (dílny, kurz, seminář) 7. Intermediální výukové modely 8. Nové formy prezentace výtvarné práce žáka a studenta (environment, instalace, performance, multimediální projekt)
- Literatura
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Audiovizualita, společnost a výtvarná výchova. In Veřejnost a kouzlo vizuality. první. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2008, s. 20-28. ISBN 978-80-210-4722-8. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Dílo jako modus sebepoznání a spirituality. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 441-451, 10 s. ISBN 80-210-4206-0. info
- MACH, Michaela. Spiritualita ve výchově. In BABYRÁDOVÁ, Hana a Jiří HAVLÍČEK. Spiritualita. Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 507-510. ISBN 80-210-4206-0. info
- BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
- Výukové metody
- živé vyučování, performance
- Metody hodnocení
- Seminární práce v rozsahu 15 stran doplněná obrazovou dokumentací na téma korespondující s body osnovy.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/VV3DC_DVV