PdF:ZS1BK_PES2 Pěstitelství 2 - Informace o předmětu
ZS1BK_PES2 Praktikum z pěstitelství 2
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 4 hodiny. 1 kr. (plus 1 za k). Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Pavel Tesař (pomocník) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BK_PES2/OS01: Pá 26. 9. 11:10–12:50 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 10. 10. 12:05–12:50 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 14. 11. 9:20–10:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
ZS1BK_PES2/OS02: Pá 26. 9. 8:25–10:05 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 10. 10. 10:15–11:00 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 14. 11. 13:55–14:40 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková - Předpoklady
- ZS1BK_PES1 Pěstitelství 1
Studenti jsou povinni si zkontrolovat platnost očkování proti tetanu a nosit vhodný oděv a obuv pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
(1) porozumět a vysvětlit klíčová slova: Projekt "Biologie pro život a zdraví" pro základní vzdělávání v ČR. Biotopová školní zahrada s biologickým hospodařením - edukační prostředí pro zkušenostní učení. Pedologická, meteorologická, fenologická pozorování, základy pěstitelství a chovatelství, modelové pokojové rostliny pro environmentální vzdělávání. Aranžování. Biotechnologie, bio-potraviny, geneticky modifikované organismy - zdravá příroda a zdraví člověka;Integrovaný výukový program.
(2)- použít informace o proměnách základních podmínek života na Zemi k pochopení pěstování modelových rostlin pro zdraví;
(3)- vytvořit skupinový projekt "Integrovaný výukový program - Barevný podzim", seminární skupinovou práci "Aranžování", osobní portfolio prací předmětu;
(4) předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při obhajobě skupinové práce;
(5)- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti k pochopení zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro pěstování, život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro základní vzdělávání a praktické využití v osobním životě;
Předmět z projektu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“. Hlavním cílem kurzu je osobnostní rozvoj studenta - budoucího asistenta učitele. Prostřednictvím konstruktivistického propojování znalostí se ověřuje a rozvíjí znalostní základ pro vyučování (knowledge base of teaching), environmentální myšlení i profesní poznání (professional knowledge) s cílem utváření postojů, důležitých pro schopnost rozvíjet přírodovědnou gramotnost a klíčové kompetence ve výuce dle RVP ZV.; Cílem je procvičování a ověřování pochopení propojení teoretických a praktických znalostí (společně se žáky) na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti pro základní školy připraví a zrealizují. - Osnova
- 1. Podzimní ošetření, valeologické i pedagogické využití agrotechnického pokusu, založeného jako skupinová práce v předešlém jarním semestru na téma: „Pěstování zdravých potravin metodou biologického pěstování v kombinovaném záhonu na školní zahradě”, při přípravě a realizaci vlastní výstavy „Barevný podzim“ . Představuje základy pokusnictví a modelové využití integrované výuky na školní zahradě, které mohou být realizovány metodou projektové výuky. 2. Využití aranžování a vazby z podzimních přírodnin (event. materiálů napěstovaných na školní zahradě) jako alternativní metody v základním vzdělávání a příprava výstavy z prací studentů „Barevný podzim”. Představuje integrované tématické vyučování. 3. Procvičování a ověřování teoretických znalostí studentů společně se žáky, propojené pomocí „výukového programu“ se získáváním pedagogických asistentských zkušeností na výstavě „Barevný podzim“, kterou studenti pro veřejnost a školy připraví i zrealizují. 4. Hodnocení výsledků agrotechnického pokusu, aranžování a výstavy: - základy pokusnictví – zásady, realizace, vedení, vyhodnocení, grafika a prezentace výsledků, včetně realizace výstavy a degustací „zdravé zeleniny“ pro Zdraví - význam praktických činností žáků v terénu pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody, zdravých potravin a zdraví člověka pro život - ověřování zvládnutí praktických činností a profesních návyků, nácviku skupinové formy práce, metodická struktura pro bezpečné vzdělávání v terénu a v laboratoři. 5. Genetické inženýrství, biotechnologie, BIO-potraviny, biologické hospodaření – diskuse. Znalostí, dovedností a postoje učitele na 1. st., význam - pro environmentální vzdělávání a TUŽ – beseda a diskuse s odborníky. 6. Esej:”Biologie pro život a zdraví” – sebereflexe - diskuse a hodnocení k odborné části programu „Biologie pro život a zdraví“, propojení s didaktikou integrovaného vzdělávání, pedagogickou praxí a cíli ve vzdělávání dle Bílé knihy, RVP a ŠVP na škole.
- Literatura
- Inovované studijní texty na e-learningu předmětu v ISu
- DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
- HANČOVÁ, Hana a Marie VLKOVÁ. Biologie v kostce. Vydání druhé. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, 151 stran. ISBN 8072003410. info
- LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. In Pestří a zelení. Kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno: Veronika, Hnutí Duha, 1994. ISBN 80-85365-18-8. info
- Výukové metody
- Praktická bloková cvičení v terénu specializovaného střediska výchovy a vzdělávání pro udržitelný život a zdraví „Kejbaly". Ověřování znalostí:e-learning, IS MU předmětu - sebereflexní testy a domácí úkoly. Rozvoj dovedností integrace: práce s informačními zdroji a diskuse ve skupinách. Rozvoj zkušeností:laboratorní cvičení, meteorologicko fenologická pozorování a praktické činnosti v terénu biozahrady, agrotechnický pokus ve skupinách- skupinový projekt na školní zahradě (pokračování z jarního semestru).
- Metody hodnocení
- Skupinový projekt a diskuze k eseji, Zápočet: Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a diskuse, odevzdání skupinového projektu Kalendář přírody, individuální aranžování a seminární práce - esej.
- Navazující předměty
- ZS1BK_PBP2 Praktikum z biologie a pěstitelství 2
- ZS1MK_SDP2 Seminář k diplomové práci 2
- ZS1MP_PDP4 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 4
- ZS1MP_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1
- ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2
- ZS1MP_SPP1 Souvislá pedagogická praxe 1
- ZS1MP_SPP2 Souvislá pedagogická praxe 2
- Informace učitele
- V podzimním semestru doporučujeme navazující volitelný předmět ZS1BK_PBP2, jehož cílem je propojení teoretických odborných znalostí a dovedností z oblasti učení o přírodě s dovednostmi pedagogicko-psychologickými, zkušenostní učení jako základ pro didaktiku integrovaného vzdělávání a pedagogickou praxí. Předmět bude vyučován blokově za podpory zahraničního specialisty. Cílem je získat maximum námětů jak, kde, prostřednictvím čeho (metody, formy, prostředky) pro environmentální aktivizující výuku na ZŠ.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/ZS1BK_PES2