PdF:CJ2RC_L19S Česká literatura 19.stol. 1 - Informace o předmětu
CJ2RC_L19S Literatura v českých zemích a česká dětská literatura 19. století 1
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/15/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 30. 9. 13:55–18:20 učebna 34, Pá 2. 12. 13:55–18:20 učebna 34, Pá 16. 12. 11:10–15:35 učebna 34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Studenti jsou seznamování formou seminární výuky se základy literárně kritické práce. Zkoumána jsou literární díla devatenáctého století. V semináři se studenti také seznámí se způsobem vypracování seminární práce.
- Osnova
- 1. Úvod do studia české literatury 19. století, klasicismus v literatuře, počátky národního obrození. 2. Václav Kliment Klicpera a české divadlo. 3. Karel Hynek Mácha a romantismus v české literatuře. 4. Božena Němcová. 5. Karel Havlíček Borovský. 6. Májovci. Adolf Heyduk. 7. Jan Neruda. 8. Vítězslav Hálek. 9. Karolina Světlá. 10. Jakub Arbes. 11. Ruchovci a lumírovci. Josef Václav Sládek. 12. Jaroslav Vrchlický. 13. Julius Zeyer. 14. Svatopluk Čech. 15. Eliška Krásnohorská.
- Literatura
- MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
- DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. Edited by Felix Vodička. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
- NOVÁK, Arne. Stručné dějiny literatury české. Vyd. 1. Olomouc: R. Promberger, 1946, 818 s. info
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Seminární výuka. Seminář je zakončen písemnou zkouškou z literatury 19. století. Podmínkou úspěšného zakončení semináře je však také odevzdání seminární práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/CJ2RC_L19S