PdF:OV2MP_DOV3 Methodology of Civics 3 - Course Information
OV2MP_DOV3 Methodology of Civics 3
Faculty of EducationAutumn 2016
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Jana Skácelová (seminar tutor)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Jitka Autratová
Supplier department: Department of Civics – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- OV2MP_DOV3/01: Thu 10:15–11:55 učebna 38, R. Štěrba
OV2MP_DOV3/02: Wed 11:10–12:50 učebna 36, R. Štěrba - Prerequisites
- OV2MP_DOV2 Methodology of Civics 2
Completion of the subject OV2MP_DOV2 Didaktika OV 2 - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, M-ZS5)
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- At the end of the course student will be able to:apply the principles of project education to teaching of civics, use educational projects of nonprofit organizations on the topics of civics, explain the problems of evaluation in civics.
- Syllabus
- Civic education – multidisciplinary subject Global education and environmental problems in Civics, integration of Environmental education into Civics, its determination and methodical processes of realization. Problems of media in Civics, integration of Medial education into Civics, its determination and methodical processes of realization. Project education in civics Project “Citizen“ Etic education Genders problems in civics Holocaust in civics Educational projects and programs for non-profit organizations – multiculturality, toleration, human rights Options for Educational Research Evaluation
- Literature
- BRANDER, Patricia. Kompas : manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Translated by Eva Potužníková - Martin Potužník. Vyd. 1. Praha: Argo, 2006, 422 s. ISBN 8072038273. info
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky (The theory and practise of project teaching). 2006th ed. Brno: MU Brno, 2006, 160 pp. Pedagogogická teorie, svazek 9. ISBN 80-210-4142-0. info
- LENCZ, Ladislav. Etická výchova : metodický materiál. 1. vyd. Praha: Luxpress, 2005, 92 s. ISBN 8071301167. info
- KOLÁŘ, Zdeněk and Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
- LENCZ, Ladislav and Eva IVANOVÁ. Etická výchova : metodický materiál. 1. vyd. Praha: Luxpress, 2003, 115 s. ISBN 8071301078. info
- NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově : Výchova a vzdělávání pro 21. století : soubor článků, které vycházely v Lidových novinách od září 1998 do února 1999 (Souvis.). Kroměříž: Spirála, 2001, 43 s. ISBN 80-901873-4-X. info
- LENCZ, Ladislav and Oľga KRIŽOVÁ. Etická výchova : metodický materiál. Translated by Helena Šťastná. 1. vyd. Praha: Luxpress, 2000, 168 s. ISBN 8071300918. info
- SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
- Občan v demokratické společnosti. Edited by Věra Jirásková. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 311 s., il. ISBN 80-85850-78-8. info
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji : sborník simulačních her e environmentální tématikou. Edited by Christ Church - Jan Činčera - Milan Caha - Jiří Kulich. Vyd. 1. Praha: Brontosaurus, 1996, 75 s. info
- Teaching methods
- Explanation,disscusion, presentation of educational projects.
- Assessment methods
- 80% active participation. Colloquium, written seminar work-extension 6 pages.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/OV2MP_DOV3