PdF:SC4BK_PPV Základy ped. výzkumu - Informace o předmětu
SC4BK_PPV Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Stanoev, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 17. 9. 8:25–11:55 učebna 32, So 15. 10. 8:25–11:55 učebna 25, So 12. 11. 8:25–11:55 učebna 24, Pá 9. 12. 10:15–11:55 učebna 24
- Předpoklady
- Předpokladem pro úspěšné zvládnutí předmětu je důkladná domácí příprava, vypracování seminárních prací a napsání testu (75%).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Na konci předmětu bude student schopen: Interpretovat základní pojmy, porozumět základním rozdílům mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, vytvářet základní výzkumné záměry (pro závěrečnou práci a drobné výzkumné sondy), užívat základní metody výzkumu a interpretovat získaná data. Předmět seznamuje studenty se základy vědecké práce a možným použitím základních metod pedagogického výzkumu. Metodologické vědomosti a dovednosti studentů jsou dále profilovány vjednotlivých specializacích.
- Osnova
- Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů.
- Práce sodbornou literaturou a elektronickými dokumenty.
- Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce.
- Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům.
- Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz.
- Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování.
- Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty nedostatečné a projekty dobré.
- Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum.
- Základy měření, reliabilita a validita.
- Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu (pozorování , rating, dotazník (anketa), rozhovor, interwiev, beseda, projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů atd.
- Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces vzakotvené teorii, pomocné postupy
- Literatura
- NĚMEC, Jiří. Projektování a příprava diplomových (bakalářských) prací. In MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Cesty pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Paido, 2004, s. 69-78. ISBN 80-7315-078-6. info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 243 s. ISBN 8071845493. info
- GAVORA, Peter a Jiří MAREŠ. English-Slovak educational dictionary. Bratislava: Iris, 1996, 240 s. ISBN 80-88778-25-5. info
- GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 808593115X. info
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, vypracování domácích seminárních prací
- Metody hodnocení
- Předmět probíhá kombinovanou formou. Studenti navštěvují konzultace a doma se připravují distančním způsobem, tzn. využívají doporučené literatury a elektronického kurzu, který mají k dispozici. Předmět končí závěrečným testem. Test je nutné napsat alespoň na 75 %. Studenti v něm vybírájí ze čtyř nabízených možností.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=132
Seminární práce:
1) Co vyprávěl život.
Studenti nahrají a do textu přepíší rozhovor (příběh) s vybranou osobou a podle hermeneutických principů a postupů využívající zakotvené teorie, se pokusí o interpretaci. Příběh jako obraz světa, klíč k pochopení chování, prožívání a jednání lidí.
2) Výzkumné studie jako jeden z možných zdrojů lidského poznání.
Studenti si vyberou výzkumnou stať (závěrečná zpráva, článek v odborném periodiku, CD apod.) a zpracují konspekt s následující strukturou. Téma, paradigma, cíle, zvolené metody, sběr dat a jejich třídění, analýza dat a jejich zpracování, interpretace výsledků, vlastní kritická reflexe studenta. Jaký smysl měl daný výzkum, jak mohl být realizován jinak apod. Studenti se připraví na závěrečný test podle následujících okruhů:
Okruhy ke zkoušce
1. Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů (bibliografie, recenze, rešerše, rewiew, primární a sekundární prameny)
2. Práce s odbornou literaturou a elektronickými dokumenty (typy citací, excerpta a konspekt, elektronické vyhledávací služby)
3. Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce (měření pedagogických jevů, tabulace a grafické znázorňování)
4. Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům (metoda tradice, autority, apriori, vědy)
5. Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz (možnosti problémů a hypotéz, problémy, hodnoty a definice)
6. Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování (pojmy a konstrukty, konstitutivní a operacionální definice konstruktů a proměnných, závisle a nezávisle proměnné, aktivní a určené proměnné, intervenující proměnná)
7. Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty nedostatečné a projekty dobré (cíle výzkumného projektu, výzkumný projekt jako kontrola rozptylu, maximalizace experimentálního a minimalizace chybového rozptylu, kontrola vnějších proměnných, základní charakteristika dobrých a nedostatečných projektů)
8. Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum), základní rozdíly v jednotlivých typech, výhody a nevýhody
9. Základy měření, reliabilita a validita (definice měření, úrovně měření a škálování, definice a teorie reliability, typy validity)
10. Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu
11. Pozorování jako výzkumní metoda , jeho struktura a možnosti poznání (dlouhodobé x krátkodobé, introspekce a extrospekce, přímé a nepřímé, standardizované a nestandardizované).
12. Rating a jeho užití v pedagogickém výzkumu. Definice, kategoriální, numerická, posuzovací, grafická a kumulativní škála. Praktická konstrukce položek různého typu.
13. Dotazník (anketa) - druhy položek a jejich konstrukce, Likertova škála a škálové položky v dotaznících. Zásady konstrukce dotazníku (jasnost a srozumitelnost položek, jednoznačnost atd.). Kategorizace a systematizace získaných dat, třídění prvního, druhého a třetího stupně. Interpretace výsledků třídění.
14. Rozhovor, interwiev, beseda
15. Druhy (výzkumný, diagnostický, psychoterapeutický .). Formy rozhovoru (individuální, skupinový atd.). Výzkumná specifika rozhovorů.
16. Projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů
17. Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces v zakotvené teorii, pomocné postupy - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SC4BK_PPV