PdF:SO510 Basics of Romology 1 - Course Information
SO510 Basics of Romology 1
Faculty of EducationAutumn 2016
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 35 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/35, only registered: 0/35, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/35 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 17 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- The aim of the course is to introduce the students to Roma history and culture, so they can understand Roma mentality better and contribute to improvement of coexistence with majority. Also they will be able to identify the causes of problems of majority and minority coexistence in society as well as describe the history of Roma nation and attitude of Roma families to education.
- Syllabus
- Introduction to the discipline of Romani studies, overview of Romani studies literature, subject of the Romani studies discipline, the main Czech and foreign representatives of Romany studies. History of Roma nation in particular eras, migration waves, typical Roma crafts, difficult life of Roma people, interference of the majority into the life of the Roma communities. Differentiation of contemporary Roma communities, social difference among the communities, social status, caste system and its current impact – origin in India. Roma language and its differences, qualification of the language features. Its roots, overview of the specifics, typology of the features in context of migration waves. Roma family and its specifics, family culture, aims, functions, values and hierarchy, social status of the family members in the family and in the community, family differentiation. Archetype of Roma family. Contemporary Roma family. Roma traditions, keeping the traditions: espousal, wedding, christening, funeral, feasts, family gathering – social aspects of Roma people. Czech and Slovak Roma, East-Slovak Roma settlement and Czech segregation in form of periphery ghettoes,, its impacts on social life of the Roma. Roma story, fairy tale: a film adaptation of a fairy tale with cast of Roma actors from Romathan theatre.
- Literature
- ČECHOVSKÁ, Lucie. Romové a náboženství. In Milan Fujda - Eva Klocová - Radek Kundt. Identity v konfrontaci : Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 353-372. ISBN 978-80-210-5558-2. info
- GULOVÁ, Lenka and Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Výzkumné šetření mezi studenty předmětu romologie (aneb Kulturní odlišnosti nás vzájemně obohacují) (Research withing Romology students (Cultural differences can enrich us)). In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. Brno, MU: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2011, p. 153 170, 18 pp. ISBN 978-80-7315-219-2. info
- SEKOT, Aleš. Romové: není na čem stavět? (Romanos: is possible to built up?). Universitas. Brno: Masarykova univerzita, 2010, vol. 43, 2010/03, p. 3-13. ISSN 1211-3387. info
- KALEJA, Martin. Romové a jejich kultura ve filmu: Přednáška doc. PhDr. Veroniky Ševčíkové, Ph.D. v rámci projektu Aven vakeras pal o Roma - Mluvme o Romech (Romani People and their Culture in the Film). 2009. info
- ŠTĚPAŘOVÁ, Ema and Martin KALEJA. Základy romologie 1 In E-learningový kurz pro studenty prezenčního studia MU v rámci předmětu Základy romologie 1. Brno: PdF MU, 2008. info
- NEČAS, Ctibor. Moravští Romové a Sintové na sklonku 19. a počátkem 20. století. Časopis Matice moravské. Brno: Matice moravská, 2002, vol. 121, p. 83-99. ISSN 0323-052X. info
- Romové a sociální pedagogika : 18. setkání Hnutí R v Přerově a Levoči, 7.-9. června 2001. Edited by Jaroslav Balvín - Július Tancoš. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2001, 197 s. ISBN 8090246141. info
- NEČAS, Ctibor. Bohosoudovští Romové (1784-1945). Sborník prací brněnské univerzity. Brno: MU, 2000, C 48, p. 201-204. ISSN 1211-3522. info
- BALVÍN, Jaroslav. Romové a alternativní pedagogika : 16. setkání Hnutí R na Technické univerzitě v Liberci, 2.-3. června 2000. Ústí nad Labem: Hnutí R, 2000, 198 s. ISBN 8090246176. info
- FÓNADOVÁ, Laura. Angus Fraser: Cikáni (recenze) (Angus Frase: The Gypsies (review)). Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 1999, vol. 35, No 3, p. 367-370. ISSN 0038-0288. info
- BALVÍN, Jaroslav. Romové a jejich učitelé : 12. setkání Hnutí R v Květušíně 27.-28. listopadu 1998. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1999, 143 stran. ISBN 8090246117. info
- FRASER, Angus M. Cikáni. Praha: Lidové noviny, 1998, 374 s. ISBN 807106212X. info
- FONSECA, Isabel. Pohřbi mě vestoje : Cikáni a jejich pouť. 1. české vyd. [S.l.]: Slovart, 1998, 254 s. ISBN 8072090747. info
- Romové - reflexe problému : soubor textů k romské problematice. Edited by Tomáš Jeníček. Vyd. 1. Praha: Sofis, 1997, 106 s. ISBN 8090243908. info
- BALVÍN, Jaroslav. Romové a obecná škola : (přípravné ročníky a projekt "Začít spolu") : 5. setkání Hnutí R v ZŠ Karviná (Třída Družby), 9.-10. května 1996. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1996, 121 s. ISBN 8090214932. info
- NEČAS, Ctibor. Českoslovenští Romové v letech 1938-1945. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 220 s. ISBN 8021009454. URL info
- MÁCHA, Karel Hynek. Cikáni a jiná próza. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953, 243 s. URL info
- MÁCHA, Karel Hynek. Cikáni. 1. vyd. V Praze: Státní nakladatelství, 1949, 74 s. URL info
- Teaching methods
- Seminars – discussion about Romani issues
- Assessment methods
- a) Elaborating the overview of a Romani studies book b) a paper – an essay on topic: “How do I perceive the Roma? How do my family / parents / relatives perceive them? Why is that so? Length: min. 3 pages.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Kurz je otevřen VŠEM studentům MU, přednostně studentům PdF MU. - Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1195
- Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/SO510