PdF:SP4BK_ZSP1 Základy speciální pedagogiky P - Informace o předmětu
SP4BK_ZSP1 Základy speciální pedagogiky Psychopedie
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 18. 11. 7:30–14:40 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (Základní studium) (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s: charakteristikou mentálního postižení; demencí; Downovým syndromem; etiologií mentálního postižení; klasifikací mentálního postižení; charakteristikou jednotlivých stupňů mentálního postižení; poradenskými službami pro žáky s mentálním postižením; systémem vzdělávání žáků s mentálním postižením.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit termín „mentální postižení“; použít informace o systému vzdělávání žáků s mentálním postižením; předkládat odůvodněná rozhodnutí o zařazení žáků do systému vzdělávání; interpretovat své znalosti z oblasti Downova syndromu a demence. - Osnova
- 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika mentálního postižení. 3. Demence. 4. Zdánlivé mentální postižení. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie mentálního postižení. 7. Klasifikace mentálního postižení. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. 9. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 10. Poradenské služby pro žáky s mentálním postižením. 11. Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením. 12. Základní vzdělávání žáků s mentálním postižením. 13. Vzdělávání žáků s mentálním postižením v rámci profesní přípravy. 14. Další vzdělávání osob s mentálním postižením. 15. Zařízení sociálních služeb.
- Literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4.
- BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4.
- BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4.
- BAZALOVÁ, B. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0.
- BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. 140 s. ISBN 978-80-247-3854-3.
- ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. 208 s. ISBN 80-86633-40-3.
- PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 322 s. ISBN 978-80-210-7581-8.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.
- Výukové metody
- Přednáška s aktivní účastí studentů.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast. Písemný test (30 otázek). Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/SP4BK_ZSP1