PdF:SPCK1_DID1 Methodology - Lower Primary Sc - Course Information
SPCK1_DID1 Methodology - Lower Primary Schools for Pupils with Special Needs 1 (Mathematics)
Faculty of EducationAutumn 2016
- Extent and Intensity
- 0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (lecturer)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Sat 22. 10. 7:30–14:40 učebna 50, Sat 12. 11. 7:30–11:00 učebna 50, 11:10–14:40 učebna 50
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- Course objectives
- At the end of the course students should be able teach mathematics in the primary school. Student will understand the methods and forms mathematical education with pupils with dysabilities.
- Syllabus
- Disorders connected to content of teaching matter of mathematics, to understanding of abstract mathematical concepts, to working methods, to non-respecting of pupils individual characteristics. Dyscalculia, content of teaching matter in arithmetic and geometry at 1st level of special schools, introduction to some issues aiding understanding of mathematical concept.
- Literature
- BARTOŇOVÁ, M. Průvodce učebnicí v matematice 1. ročníku zvláštní školy, metodická příručka. Brno: Compacta, 1998
- BARTOŇOVÁ, M. Matematika - učebnice pro 1. ročník zvláštní školy. Brno - Compacta. 1998
- BARTOŇOVÁ, M. Pracovní sešity I., II. Brno: Compacta, 1998
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice (Dyscalculia and specific leasing difficulties). první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 pp. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
- SIMON, Hendrik. Dyskalkulie : jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 166 s. ISBN 8073671042. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006, p. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
- NOVÁK, Josef. Dyskalkulie : metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 3., zcela přeprac. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004, 125 s. ISBN 8073110296. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. Praha: Portál, 2003, 263 s. ISBN 8071788007. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a některé další obtíže v matematice. první. Praha: Portál, 2000, p. 27-38. ISBN 80-7178-389-7. info
- Teaching methods
- Teoretical lectures
- Assessment methods
- Lecture, exam.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/SPCK1_DID1