PdF:SPKDC_PIL2 Counseling, Diagnosis and Inte - Course Information
SPKDC_PIL2 Counseling, Diagnosis and Intervention in Speech Therapy II.
Faculty of EducationAutumn 2016
- Extent and Intensity
- 0/0/1.3. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SPKDC_PIL2/01: Fri 7. 10. 7:30–14:40 učebna 53, Fri 4. 11. 7:30–14:40 učebna 38, B. Chleboradová
- Prerequisites
- SOUHLAS
Completion of the course SPKCD_PIL1 - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Additional studies to extend a professional qualification in Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The aim of the course is to acquaint students with current knowledge, capabilities and practices to promote, development and education of pupils with impaired communication skills. The teaching will be presented diagnostic methods currently used in speech therapy, including procedures for the analysis of special educational needs, which are in connection with communication disorder may occur. Based on case studies, students will gain knowledge about the education of pupils with impaired communication skills, learn about the practices the concept of individual education plan and its implementation, including the preparation of other materials to the development of communication skills according to the needs of students, and also demands placed on them during education placed. The aim of the course is to acquaint students with current knowledge, capabilities and practices to promote, development and education of pupils with impaired communication skills. The teaching will be presented diagnostic methods currently used in speech therapy, including procedures for the analysis of special educational needs, which are in connection with communication disorder may occur. Based on case studies, students will gain knowledge about the education of pupils with impaired communication skills, learn about the practices the concept of individual education plan and its implementation, including the preparation of other materials to the development of communication skills according to the needs of students, and also demands placed on them during education placed.
- Syllabus
- 1. Impaired communication ability of school age. 2. Diagnostics and Therapy of communication skills at school age. 3. Options for pupils with communication disorder. 4. Supporting practices and the education of pupils with impaired communication ability.
- Literature
- recommended literature
- KLENKOVÁ, Jiřina. Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálníh služeb (Individuals with Communication Disorders and with Hearing Loss in an Inclusive Learning Environment in Schools and in Social Services Facilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 pp. ISBN 978-80-210-6652-6. info
- KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ and Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
- KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ and Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie : Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 103 pp. ISBN 978-80-7315-229-1. info
- HÁJEK, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vydání třetí. Praha: Portál, 2012, 119 stran. ISBN 9788026202219. info
- BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči (The Support of Pupils with Specific Language Impairment). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 pp. ISBN 978-80-210-5609-1. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 9788073679019. info
- Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
- ŠKODOVÁ, Eva and Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie (Speech Therapy). 1st ed. Praha: Grada publishing, 2006, 229 pp. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Edited by Miroslava Bartoňová. Vydání první. Brno: MSD, 2005, 267 stran. ISBN 8086633381. info
- VITÁSKOVÁ, Kateřina and Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
- ŠKODOVÁ, Eva and Ivan JEDLIČKA A KOL. Klinická logopedie. 1. vydání. Praha: Portál, 2003, 612 pp. ISBN 80-7178-546-6. info
- DVOŘÁK, Josef. Vývojová fonologická porucha. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, 146 s. ISBN 80-902536-4-4. info
- DVOŘÁK, Josef. Vývojová verbální dyspraxie. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003, 143 s. ISBN 80-902536-5-2. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- not specified
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- Teaching methods
- seminar, class discussion
- Assessment methods
- závěrečný test, ústní zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 16 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2016/SPKDC_PIL2