SV4BP_PDV1 Projekty v dramatické výchově 1

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_PDV1/01: St 14:50–16:30 učebna 19, L. Polánková
Předpoklady
- studium odborné literatury - konspekty prostudované odborné literatury - písemně zpracovaný realizovaný projekt - powerpointová prezentace projektu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice projektového vyučování v dramatické výchově, o vztahu projektů a dramatické lekce, o strukturovaném dramatu. Dále pak osvojení dovedností plánovat dramatický projekt na určité téma a vhodně využít metod a technik dramatické výchovy k jeho realizaci. Po absolvování předmětu bude student umět: Definovat základní pojmy projektového vyučování. Vysvětlit rozdíly mezi projekty v dramatické výchově a projektovým vyučováním. Nalézt vhodnou grantovou nabídku v ČR pro realizaci dramatického projektu. Plánovat dramatický a grantový projekt.
Osnova
  • Historie projektového vyučování Projektová výuka v České republice Seznámení s vybranými projekty Příprava skupinového projektu pod vedením pedagoga Prezentace projektu
Literatura
    povinná literatura
  • VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let : (praktické ukázky). Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996, 48 s. info
  • KOVALIK, Susan a Karen OLSEN. Integrovaná tematická výuka :model : výzkum mozku, výukové postupy, příprava kurikula. Translated by Jana Nováčková. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-0-7. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
    neurčeno
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 207 s. ISBN 8023945149. info
  • VALENTA, Josef. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha: Agentura Strom, 2003, 95 s. ISBN 8086106101. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998, 222 s. ISBN 8071847569. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 269 s. ISBN 80-901954-1-5. info
  • VYBÍRAL, Michal. Od zkušenosti k poznání, aneb, Projekty, dramatická výchova a konstruktivismus s dětmi ve věku 7-12 let : (praktické ukázky). Plzeň: Pedagogické centrum Plzeň, 1996, 48 s. info
  • CLEGG, J. D. BILLING a R. N. PEMBERTON. Vyučování dramatu : Pojetí výchovného dramatu na střední škole. 1. vyd. Praha: MK, 1991, 71 s. info
Výukové metody
cvičení, přednáška, diskuse, dramatizace
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Podmínky k úspěšnému složení zkoušky: 80% účast na seminářích. Aktivní spolupráce na připravovaném dramatidkém projektu. Účast na realizaci dramatického projektu. Písemné zpracování dramatického projektu. Hodnocení realizovaného dramatického projektu. Veřejná prezentace realizovaného dramatického projektu na festivalu DV na PdF MU Drápek. Ústní zkouška z dějin a teorie projektového vyučování a projektů v dramatické výchově. Návrh hodnocení: Teoretická část – 1 - 50 bodů. Praktická část – 1 - 50 bodů. účast v hodinách 1-10B (2 povolené neúčasti, 1 neúčast = -5B). schopnost spolupráce na tvorbě projektu 1-10B. účast na realizaci projektu 1-5B. míra zapojení při realizaci projektu 1-5B. odvedení programu na projektu 1-5B. schopnost převzetí spoluzodpovědnosti za společný projekt a jeho úspěšnost 1-5B. písemný záznam projektu: příprava, reflexe přípravy a realizace projektu (zhodnocení kladů a rezerv projektu – spolupráce týmu, vedení her…, návrh řešení a dalších nápadů do další realizace podobného projektu). 1-10B. A 100 - 91, B 90 – 81, C 80 - 71, D 70 - 61, E 60 - 51
Informace učitele
JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In: Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 1211-6858 KAŠOVÁ, J. Projekty. Kroměříž : IUVENTA, 1994. ISBN neuvedeno. KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. In: Tvořivá dramatika. Praha : IPOS, 2000, č. 3, s. 11. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Pohledy - Projektová metoda ve škole a za školou. Praha : IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0. VYBÍRAL, M. Od zkušenosti k poznání. Plzeň : PG Centrum, 1996. ISBN není uvedeno. BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. DVOŘÁKOVÁ, A. Drama ve výchově a divadlo ve výchově. In: Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1997, č. 3. s. 1. ISSN 1211-8001. HORÁČEK, L. Divadlo ve výchově aneb maďarská inspirace. In. Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 1999, č. 1, s. 10. ISSN 1211-8001. HRONOVÁ, H. Divadlo ve výchově aneb Maďarská inspirace. In: Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1996. č. 3, s. 8. ISSN 1211-8001. JUDASOVÁ, K. Projekt stavebnice z mnoha dílků. In: Moderní vyučování. Praha, roč. 4, 1998, č. 1, s. 10. ISSN 12116858 KOVALIKOVÁ, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOVALČÍKOVÁ, I.; MAJZLANOVÁ, K.; PAVLOVSKÁ, M.; PELÁN, J. Variácie podob výchovné dramatiky. Prešov : LANA, 2003. ISBN 80-9683112-8-3. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : DIFA JAMU, 1995. ISBN 80-85429-16-0 MACHKOVÁ E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1991. ISBN80-7068-105-5. MARUŠÁK, R. Projekty napříč osnovami. In: Tvořivá dramatika. Praha : Artama, 2001, č. 3, s. 1. ISSN 1211-8001. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu.Praha : Artama, 2001. ISBN 80-901660-2-4. PAVLOVSKÁ, M.; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo . Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. PAVLOVSKÁ, M. ed..Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0. PAVLOVSKÁ, M.; BENEŠOVÁ, M. Cesta současné školy ke škole tvořivé II. Divadlo ve výchově. Brno : Pedagogická fakulta MU, 2003. ISBN 80-86633-10-1. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3 SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-094-6. SVOBODOVÁ, R.: Strukturované drama. In: Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9. ŠIMONÍK, O. Výukové projekty. In. Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. ISBN 80-5610-159-5. ŠVECOVÁ, G. Specifika divadla ve výchově. In: Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1998, č. 2-3, s. 14. ISSN 1211-8001.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Dramatická výchova.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.