PdF:UOPK_6002 Základy biologie - Informace o předmětu
UOPK_6002 Biosféra
Pedagogická fakultapodzim 2016
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 8. 10. 16:40–19:15 učebna 5, So 22. 10. 13:55–15:35 učebna 5, So 19. 11. 15:45–17:25 učebna 5, So 3. 12. 10:15–12:50 učebna 5
- Předpoklady
- NOW( UOPK_3000 Úvod do studia - Obchod a služ ) || NOW( UOPK_5000 Úvod do studia - Zdravotnické )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student:
(1) mít vytvořeny základní postoje k živým organismům a chápat jejich potřeby;
(2) rozumět základním vztahům mezi živou a neživou přírodou;
(3) mít osvojeny základní informace o stavbě rostlinných a živočišných organismů, nejprve na buněčné úrovni, na úrovni pletiv a tkání a nakonec na úrovni jednotlivých orgánů;
(4) schopen objasnit význam základních komponent rostlinných a živočišných těl, průběhy metabolických, řídících a reprodukčních funkcí;
(5) chápat průběh životních dějů a hlavních funkcí orgánových soustav v rámci integrace všech dějů probíhající v rostlinném i živočišném organismu;
(6) integrovat biologické poznatky z různých oblastí a lépe tak chápat biologicko-ekologické souvislosti;
(7) pracovat s doporučenou literaturou. - Osnova
- Buňka rostlinná a živočišná, rozdílnost. Obecná botanika a fyziologie. Obecná zoologie a fyziologie. Somatologie člověka, regulační mechanizmy uplatňující se v lidském těle, základy ontogeneze člověka. Člověk jako živočišný druh, vývoj společnosti ve vztahu k prostředí. Proměnlivost a variabilita ve vztahu k podmínkám. Dědičnost a proměnlivost. Živé soustavy a prostředí (včetně TUR). Prakticky vznamné druhy rostlin a prakticky významné druhy živočichů, z hlediska výživy člověka. Živočichové ve vztahu k našim významným ekosystémům (vodní, lesní, luční, antropogenně podmíněný).
- Literatura
- Výukové metody
- Přednášky, řízený rozhovor, diskuse.
- Metody hodnocení
- Písemné testy, závěrečný projekt; závěrečný písemný test se skládá obvykle z 20 - 30 otázek. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 60 % správných odpovědí. Závěrečný projekt je hodnocen 30 body a k úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 10 bodů.
- Informace učitele
- Povinná: NEČAS, O. aj. Obecná biologie. Praha 2000. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. LAŠTŮVKA, Z., KREJČOVÁ, P. Ekologie. Brno: Konvoj, 2000. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : SPN, 2002. ROSYPAL, S. aj. Nový přehled biologie. Praha: SPN, 2004. PECHANOV, E. Botanika I.Praha: DONA 1993 SIGMUND,L. a kol. Zoologie strunatců. Praha: 1992
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Obchod a služby nebo Zdravotnické obory.
- Statistika zápisu (podzim 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/UOPK_6002