Bi2MP_SBIP Biological Experiments at Elementary School

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/0/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Supplier department: Department of Biology – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
Bi2MP_SBIP/01: Tue 11:10–12:50 laboratoř 82, L. Vodová
Bi2MP_SBIP/02: Thu 9:20–11:00 laboratoř 81, B. Brabcová
Bi2MP_SBIP/03: Wed 11:10–12:50 laboratoř 81, B. Brabcová
Prerequisites (in Czech)
Bi2MP_DPP2 Didactics of Natural Science && Bi2MP_DPS2 Didactics of Natural Science 2
Základy botaniky a zoologie.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to:
plan and prepare a botanical and zoological experiments for the second stage of basic education;
realize botanical and zoological experiments for the second stage of basic education;
reflect attempts;
discuss the benefits of experiments in teaching
Syllabus
  • Botanical part:
  • 1. Observation of algae
  • 2. Recognizing of coniferous trees
  • 3. Identification of plants in the nature
  • 4. Comparison of plant and animal cells
  • 5. Examination of seeds and monospermous fruits
  • 6. Anorganic compounds inside plant cells
  • 7. Trichoms on plants
  • 8. Observation of morphology of different species of bryophytes
  • 9. Observation of lower multicellular fungi – moulds
  • 10. Observation of diatoms
  • 11. Microscopical observation leaf epidermis with stomata
  • 12. Microscopical observation of vascular systems of di- and monocotyledonous plant stems
  • 13. Microscopical observation of pollen
  • 14. Separating chlorophyll from other leaf pigments
  • 15. Observation of photosynthesis product
  • 16. Confirmation of plant respiration
  • Zoological part:
  • 1. Observation of protozoans – infusorians
  • 2. Reaction of Dugesia gonocephala to chemical stimulation
  • 3. Influence of phenol on Tubifex tubifex
  • 4. Observation of plankton
  • 5. Microscopical observation of morphology of small crustaceans
  • 6. Observation of arthropod morphology
  • 7. Fabrication of permanent microscopical preparations of insect body parts
  • 8. Keeping of caterpillars (event. other insect larvae) in insectarium and their observation
  • 9. Cockroach dissection
  • 10. Examination of fish scales
  • 11. Observation of bone cells inside a gill-cover bone
  • 12. Analysis of bird egg (chemical composition of incrustation, dissection)
  • 13. Identification of molluscous shells
  • 14. Morpholgy of fish
  • 15. Analysis of bird feathering.
Literature
    required literature
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
    recommended literature
  • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Přírodopis pro 7. ročník základní školy (Variant.) : Poznáváme život : přírodopis s výrazným ekologickým zaměřením. 7 [Fortuna, 1995] : Přírodopis II : pro 7. ročník základní školy [Scientia, 1998]. info
  • Altmann A., Lišková E.: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha 1979.
  • VLK, Robert and Soňa KUBEŠOVÁ. Přírodopis – Bezobratlí živočichové – učebnice, 2. díl (Natural history – Invertebrate animals – text-book, volume 2). odpovědná redaktorka Zita Janáčková, ilustrace Hana Berková. 1st ed. Brno: Nová škola, 2007, 96 pp. Duhová řada. ISBN 80-7289-084-0. URL info
  • LORBEER, George C. and Leslie Weldemar NELSON. Science activities for elementary students (Science activities for children). 11th revised edition. Dubuque: McGraw-Hill Education - Europe, 1999. ISBN 978-0-697-37789-0. info
  • LORBEER, George C. and Leslie W. NELSON. Biologické pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 197 s. ISBN 80-7178-165-7. info
  • HAVLÍK, Ivan. Pracovní sešit k učebnici přírodopisu pro 6. ročník. Brno: Nová škola, 1998, 40 s. ISBN 80-85607-81-6. info
  • DOBRORUKA, Luděk J. Přírodopis pro 7. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 152 s. ISBN 80-7183-134-4. info
  • SROKOVÁ, Eva and Libuše ŽIŽKOVÁ. Přírodopis pro 7. ročník zvláštní školy :pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Septima, 1994, 60 s. ISBN 80-85801-15-9. info
  • FLEISCHMANN, Jaroslav. Přírodopis 7 : pro 7. ročník základní školy [SPN, 1982]. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 183 s. : i. info
  • LIŠKOVÁ, Eva, Antonín ALTMANN, Alžbeta KORÁBOVÁ and František VILČEK. Přírodopis 6. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 189 s. info
  • MOLISCH, Hans and Richard BIEBL. Botanická pozorování a pokusy s rostlinami bez přístrojů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 250 s. info
  • BAER, Heinz-Werner. Biologické pokusy ve škole. Translated by Václav Roubíček. Vyd. 2., nezm. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 241 s. info
    not specified
  • Heinecke L. E. (2014): Kitchen Science Lab for Kids: 52 Family Friendly Experiments from Around the House (Hands-On Family). ISBN 978-1-59253-925-3
  • Hadač E a kol.: Praktická cvičení z botaniky. SPN, Praha 1967.
  • ŠVECOVÁ, Milada. Cvičení z didaktiky biologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 88 s. ISBN 8024600005. info
Teaching methods
The form of education: the lesson of laboratory exercises The teaching methods: observation, demonstration, experimentation, projection of static and dynamic images, interview, work with an atlas, work with determination key, work with worksheet
Assessment methods
Assessment methods: a written proposal of lesson of Natural History, demonstration of proposal Fulfilling requirements:
1) Detailed proposal of lesson submit by the teacher (see below)
2) Performance of selected experimentation (observation) lesson 3) Active participation in seminars - one absence is tolerated
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: laboratorní výuka.
The course is also listed under the following terms Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/Bi2MP_SBIP