PdF:OSDV_OSP1 Personality and Social Prepara - Course Information
OSDV_OSP1 Personality and Social Preparation 1 - self-knowledge
Faculty of EducationAutumn 2017
- Extent and Intensity
- 0/30/0. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Veronika Michovská, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education - Prerequisites
- Presumtions: - Active attendance of seminaries. - Writing of scientific essay on theme in area of development of selfcompetence. - Selfreflection interview and defending of scientific essay.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Personal Social and Drama in Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- During the course, the students: The students will detect their strong and weak parts in the educational processes. First of all in the individual level (Me in the group) and only then in the social context (Me as a part of the group and partially also Me as an observer). All that will be organized through controlled group dynamics. They will enlarge the skills of self reflection (the emphasis is laid on the level Me as a part of the group behaviour and also Me as a supervisor). They will also learn about the techniques for self cognition, self development, development of the professional cooperation, reflexion of the practice and etc. They will develop own personality and social competence with the emphasis on their future professions. The main emphasis lays in the development facilitating characteristics, group work, improvement of social skills; e.g. communication, cooperation, me language, now and here, group dynamics, cohesion, interaction and etc. They will gain particular skills supporting educational goals, especially in the communication fields, cooperation support (teacher to teacher relationship and also relationship groups of students, clients), self presentation, creativity, pedagogical improvisation and tec. The students will have the chance to understand themselves in the course of the subject.
- Syllabus
- Studenti se seznámí s technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflexi praxe apod. Semináře budou mít sebezkušenostní charakter (diskuse, psychohry, autodiagnostika, skupinová práce apod.). Rozvoj osobnostních kompetencí studentů jde v souvislosti s jejich budoucí pomáhající profesí, důraz je kladen na rozvoj facilitujících vlastností, skupinovou práci, zlepšení soc. dovedností jako komunikace, kooperace, já jazyk, tady a teď, skupinová dynamika, koheze a interakce a další. Jde o ochutnávku technik vycházejích z oborů skupinové psychoterapie, gestalterapie, dramatické výchovy a dramaterapie transakční analýzy, analytické psychoterapii, Rogerovské psychoterapii, koncentrativní pohybové terapii, bodyterapii, arteterapie, muzikoterapie. Nejde o nácvik terapie ale možnou aplikace terapeutických technik v návaznosti na současné edukační problémy. Seminář je zaměřen zejména na oblasti: - Efektivní péče o sebe Self-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků) - Efektivita vnitřních psychických funkcí Nácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky..) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích. - Efektivita interpersonálních dovedností Komunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů.
- Literature
- BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- ŠIMEK, Jiří. Lidské pudy a emoce : jak jim porozumět a jak s nimi žít. Praha: Lidové noviny, 1995, 215 s. ISBN 8071061212. info
- MASTERS, Robert and Jean HOUSTON. Naslouchej svému tělu : psychofyzická cesta ke zdraví a vědomí sebe sama. Praha: Pragma, 1994. ISBN 8085213435. info
- Teaching methods
- Hands-on training, presentations, class discussions, group projects, homeworks
- Assessment methods
- Seminar (workshop) The course is finished by: credit 1. Seminar work: Essay on the topic about the development of personality and social competence 2. Seminar work 2: Self reflection (gained and realized self experience) 3. Discussions with lectors
- Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
- http://moodlinka.ped.muni.cz
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/OSDV_OSP1