PdF:OV3DC_MPSS Morální problémy současné spol - Informace o předmětu
OV3DC_MPSS Morální problémy současné společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/15. 0/0/15. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 29. 9. 13:55–18:20 učebna 41, Pá 27. 10. 13:55–18:20 učebna 41, Pá 8. 12. 13:55–18:20 učebna 41
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Občanská výchova pro střední školy)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen: - předkládat odůvodněná rozhodnutí ohledně konkrétních morálních problémů 20. století.
- Osnova
- 1. Pojem morálky jako lidské vlastnosti. Základní pojmy. 2. Příklad selhání modernizačního procesu – nacismus, komunismus. Otázky historické a kolektivní viny podle K. Jaspersa. 3 -4. Filosofická reflexe totalitní zkušenosti v postmoderní filosofii ve formě diskreditace univerzálních projektů budoucnosti. Praktická i teoretická ztráta vize- integrujících idejí a projektů. 5. Ekologická krize a její reflexe. Antropocentrismus vs. Biocentrismus. Jejich rizika. 6. Výzvy J. Šmajse. Ústava Země a další projekty. 7) Nový životní styl LOHAS. Podnikatelská etika. Ekologismus a ekonomizmus. 8. Politická etika. Násilí, terorismus a jejich legitimita. 9. Přetrvávajíci problémy žen. Feministická a ekofeministická etika. 10. Problém medicínskych výskumů. Bioetika. 11. Morálka učitele. 12. Etika autenticity C. Taylora. Multikulturalismus. 13. Lidská přirozenost a její nadání k dobru a zlu (E. Fromm) Smysl života a partnerské vztahy.
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška. Prezentace.
- Metody hodnocení
- Konzultace. Ukončení formou kolokvia. Podmínkou udělení kolokvia je prezentace zvoleného tématu v hodině a odevzdání seminární práce v rozsahu 10ti stran. Práce musí vycházet nejméně ze tří odborných knih (články se nepočítají). Práce musí rovněž obsahovat vlastní stanovisko k navrhovaným řešením, a to stanovisko teoreticky zdůvodněné! Vlastní názor studenta(ky) musí být rozveden až do praktických návrhů pro pedagogickou praxi.
- Informace učitele
- 1. Anzenbacher, A.: Úvod do etiky. Academia, 2001. 2. Jaspers, K.: Otázka viny. Praha, Mladá fronta 1991. Schwanová, G.: Ničivá moc dvojí morálky. Praha, Prostor 2004. 3-4. Welsch, W.: Postmoderna. Pluralita jako etická a politická hodnota. Praha, KLP 1993. Finkielkraut, A.: Destrukce myšlení. Atlantis 1993; Lipovetski, G.: Soumrak povinnosti. Praha, Prostor, 1999. 5-6-7. Šmajs, J., Binka, B., Rolný, I.: Etika, ekonomika, příroda. Grada, Praha, 2012. LESŇÁK, Slavomír. K niektorým nedostatkom vybraných environmentálnych prístupov. Studia philosophica, Brno: Masarykova univerzita, 2014, roč. 61, č. 1, s. 29-38. ISSN 1803-7445. Naess, A.: Ekologie, pospolitost a životní styl. Tulčík: ABIES, 1993. 8. Sutor, B.: Politická etika. Oikoymenh, Praha 1996. Lesňák, S.: Havlovské revolučné horizonty. In: RYBÁŘ, Radovan, Svatopluk NOVÁK, Petr JEMELKA, Marta GOŇCOVÁ, Jaromír FEBER, Slavomír LESŇÁK, Iva SCHLIXBIEROVÁ, Zdeněk HONS, Jiří NOLČ a Radim ŠTĚRBA. Čtvrtstoletí polistopadového vývoje. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 155 s. Spisy Pedagogické fakulty č. 169. ISBN 978-80-210-7548-1. 9. Alison M. Jaggarová, Feministická etika: projekty, problémy, perspektívy, In: Filosofický časopis 1992, číslo 5. S. 7826798. nebo Eislerová, R.: Číše a meč, agrese a láska. Praha. NLN 1995. nebo KICZKOVÁ, Z. 1998. Príroda: vzor žena?! Bratislava : Aspekt, 1998. 175 s. ISBN 8096758535. Nagl –Dočekal, H.: Feministická filozofie. Praha: SLON, 2007. Badinter, E: Materská láska. Bratislava: ASPEKT, 1998. 10. Jemelka, P.: Bioetika. 1. vyd. Brno: MU Brno, 2008. 11. Malankievičová, S.: Profesijná etika (v súčasných perspektívach aplikovaného diskurzu). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. 2008. ISBN 978-80-8068-811-0. 8) Gluchman, V., Gluchmanová, M.: Učiteľská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. 2008. ISBN 978-80-8068-808-0. Roche, O.R.: Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus 1992. 12. Taylor, Ch.: Multi-kulturalismus. Zkoumání politiky uznání. Praha, Filosofia 2001. Lesňák, S.: Ďalších 20 rokov zneuznania Rómov v Čechách a na Slovensku. In Radovan Rybář. Dvacet let samostatné existence České republiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 83-95, 13 s. Spisy Pedagogické fakulty č. 163. ISBN 978-80-210-6517-8. 13. Fromm, E.: Umění milovat. Portál, Praha 2015.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/OV3DC_MPSS