SP2BK_SP2f Specialisation - Teaching Pupils with Behavioral Disorders

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/0/3.3. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tereza Krčmářová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 7. 10. 7:30–14:40 učebna 32, Sat 14. 10. 7:30–14:40 učebna 32, Fri 27. 10. 7:30–14:40 učebna 5, Sat 4. 11. 7:30–14:40 učebna 5, Fri 8. 12. 7:30–14:40 učebna 5
Prerequisites
Passing the courses about the basement of SEN with the focus on students with behavioural difficulties.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will improve their cometences in teaching the pupils with behaviou disorders at the level of prevention as well as at the level of residential care. Comptences for assessment, intervention and guiding in mainstream schools and residential care homes will be disscussed and trained.
Syllabus
  • Education of students with behavioural disorders and difficulties, inclusive approach, classification of BD; development of BD - pathway to conduct disorder.
Literature
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování (Intervention as a self-support for students in risk of behavioural disorders). In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, p. 161-172, 11 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kázeňská politika školy (School discipline policy). Komenský. Brno: PdF, MU, 2005, 3/2005, No 3, p. 3-7. ISSN 0323-0449. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Formy integrativního vzdělávání žáků s poruchami chování ve Spolkové zemi Baden-Württenberg (Modality of inclusive education of students with behavioural disorders in Baden-Württenberg). In Integrativní speciální pedagogika, Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004, p. 423-426. ISBN 80-7315-071-9. info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše :tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 80-903306-0-6. info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
Teaching methods
Lecture, homework, semester paper, study visit.
Assessment methods
case study, semester paper, written exam, portfolio.Written exam - four opened question, max 16 points, min 10 points.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: Studenti zapisují etopedii a psychopedii.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wsedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/SP2BK_SP2f