SPAMP_SNOA Poradenství a intervence u dospělých osob 2

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPAMP_SNOA/01: Po 13:00–14:40 učebna 19a, L. Matoušková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti o možnostech podpory dospělých osob s postižením, osob s demencí a osob v seniorském věku a získat informace o konkrétních přístupech k nim (např. ve snoezelenu). Na konci tohoto kurzu bude student schopný na základě získaných znalostí volit vhodné strategie v přístupu k dospělým osobám s postižením či znevýhodněním.
Osnova
  • snoezelen
  • podpora dospělých osob s mentálním postižením
  • podpora dospělých osob s autismem
  • podpora osob s demencí
  • možnosti podpory dospělých osob se získaným postižením, po poškození mozku
  • strategie pro práci s jedinci se zdravotním postižením
Literatura
    doporučená literatura
  • FILATOVA, R. Snoezelen-MSE. Asociace konceptu Snoezelen v České republice, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
  • ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
  • EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
  • LA TOURELLE, Maggie. Dar jménem Alzheimer : nové náhledy na potenciál Alzheimerovy choroby a její léčby. Translated by Richard Herbich. Praha: Dobrovský s.r.o., 2016, 250 stran. ISBN 9788073903084. info
  • BOLTE TAYLOR, J. Můj okamžik prozření. Praha: Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1474-9.
Výukové metody
skupinová práce, samostudium (práce s textem, videem), diskuse, exkurze
Metody hodnocení
kolokvium (seminární práce, aktivní účast na diskusi)
Informace učitele
Literatura
• BOLTE TAYLOR, J. Můj okamžik prozření. Praha: Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1474-9.
• ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
• EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1.
• FILATOVA, R. Snoezelen-MSE. Asociace konceptu Snoezelen v České republice, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
• JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Strategie práce s klienty, krizové scénáře. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.
• LA TOURELLE, M. Dar jménem Alzheimer: nové náhledy na potenciál Alzheimerovy choroby a její léčby. Praha: Dobrovský s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7390-308-4.
• SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPAMP_SNOA