SPDR_VZPU Specializace - širší vědní základ - Specifické poruchy učení

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
30/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Vypracování individuálního vzdělávacího plánu pro žáka s diagnostikovanou specifickou poruchou učení Prezentace praktických dovedností, intervence vedení případu včetně diagnostiky. Výuka v předmětu SPU ve dvou semestrech
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, propojit je s didaktikou českého jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národní i mezinárodním kontextu.
Osnova
  • • Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení • Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení • Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání • Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí • Detailní rozbor symptomatiky ADD, ADHD (LMD). Deficity dílčích funkcí • Sekundární a primárná důsledky poruch chování a specifické poruchy učení • Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení • Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR • Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení • Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti) • Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců SPECIALIZAČNÍ OKRUHY Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU Postavení cizího jazyka ve vzdělávání žáků s SPU Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu učení Sociální a kulturní potřeby jedince s SPU v životě Odstraňování bariér neúspěchu čtenářská a matematická gramotnost
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Approaches to students with learning disorders in inclusive school environment. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 164 s. ISBN 978-80-210-7110-0. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 224 s. ISBN 978-80-210-6560-4. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • REID, Gavin. Dyslexia : a practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009, xx, 388. ISBN 9780470760406. info
  • REID, Gavin a Shannon GREEN. 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. New York: Continuum, 2007, xi, 123. ISBN 9780826493989. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 8085931893. info
  • Specifické poruchy učení a chování :sborník 2000. Edited by Anna Kucharská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 166 s. ISBN 80-7178-389-7. info
Výukové metody
Diskuse, rešerše, přehledové studie.
Metody hodnocení
Diskuse na základě plnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.