PdF:SPc328 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPc328 Poradenství, diagnostika a intervence ve specifických poruchách učení a chování
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 0/0/2.6. 32 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je rozšíření poznatků a dovedností v oblasti poradenství (v rámci platné legislativy a rozsahu nabízených služeb), diagnostiky (psychologické i speciálně-pedagogické) v jednotlivých etapách života jedince a intervenčních postupech zaměřených na zmírnění, eliminaci nebo kompenzaci potíží souvisejících se specifickými poruchami učení a chování.
- Osnova
- Oblast poradenství bude zaměřena na: - poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v rámci platné legislativy, - personální zabezpečení poradenských zařízení a rozsah jimi nabízených služeb pro jedince se specifickými poruchami učení a chování. Oblast diagnostiky bude zaměřená na: - diagnostiku oslabených dílčích funkcí u dětí předškolního věku, - diagnostiku specifických poruch učení u žáků školního věku, - možnosti diagnostiky a poradenských služeb pro dospělé jedince, - diagnostické kritéria zaměřené na oblast poruch chování (zejména LMD, ADHD a ADD). Oblast intervencí bude zaměřená na: - preventivní programy (dle jednotlivých vývojových etap jedince), - alternativní metody využitelné u jedinců se specifickými poruchami učení a chování, - reedukační péči a možnosti kompenzace.
- Literatura
- POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
- POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
- KUCHARSKÁ, Anna, Jana MRÁZKOVÁ, Renata WOLFOVÁ a Václava TOMICKÁ. Školní speciální pedagog. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 223 stran. ISBN 9788026204978. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
- Výukové metody
- interaktivní seminář, diskuze, praktické ukázky
- Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Anotace odborné publikace zaměřené na některé z témat semináře. Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 70 %. Aktivní účast na semináři a 80 % docházky
- Informace učitele
- Podrobné informace budou doplněny učitelem na začátku semestru s doporučením na další literární zdroje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují pouze studenti, kteří budou konat závěrečnou zkoušku ze SPU.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPc328