ZS1MP_SP2P Specialization: Specific Learning Disabilities

Faculty of Education
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Mon 13:00–16:30 učebna 32
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main aim is to get acquainted with the therminology of specific learning disabilities (SLD). Main course topics are as follows: Etiology, classification and characteristics of specific learning disabilities. Remediation, methodology and didactics. The system of care for students with learning disabilities. Prevention, diagnostics, inclusion, counselling. After completing the course, students will be able to explain the problems of specific learning disabilities. Student will be able to differ various specific learning disabilities. Student will be able to suggest appropriate measures in education of individuals with SLD and possible cooperation with counselling organizations. Students will understand the system of care for pupils with learning disabilities. Furthermore, student will be familiar with remediation/intervention procedures, and appropriate diagnostic methods suitable for primary school students.
Syllabus
  • The subject define aspects of specific learning disabilities. It targets the possibilities of remediation, education and appropriate didactics in education of students with SLD. Specific learning disabilities - terminology, aetiology, symptoms, diagnostics, methods of development of weakened sensory functions in preschool children, weakened aspects in the development of central nervous system and sensory functions significant at primary education (reading, writing, calculating), remediation care. Remediation methods for individuals with dyslexia, dysgraphia, dyscalculia, dyspraxia in primary school
Literature
    recommended literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení : text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 9788073152321. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
    not specified
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD. ISBN 80-86633-38-1.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Vyd. 11. Praha: Portál, 2009. 264 s. ISBN 978-80-7367-514-1.
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 240 s. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 336 s. ISBN 978-80-7367-817-3.
  • ŠEMBEROVÁ, Kamila and Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Edited by Lenka Krejčová - Zuzana Hladíková. 1. vydání. Brno: Edika, 2014, 248 stran. ISBN 9788026606000. info
  • BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. ISBN 9788024735207. URL info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Dysgrafie. 2. rozšířené vydání. Praha: D + H, 2009, 66 stran. ISBN 9788090386990. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice (Dyscalculia and specific leasing difficulties). první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 110 pp. spisy Pedagogické fakulty MU č. 132. ISBN 978-80-210-5047-1. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie. 2. upravené vydání. Praha: D + H, 2008, 64 stran. ISBN 9788090386976. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra and Hana ŽÁČKOVÁ. Dysortografie. 1. vyd. Praha: D + H, 2008, 68 s. ISBN 9788090386945. info
  • LIPNICKÁ, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní : preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 62 s. ISBN 9788073672447. info
  • VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení (Strategies in education of pupils with special education needs and specific learning disorders). 1st ed. Brno: Paido Brno, 2007, 159 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2006. info
  • SIMON, Hendrik. Dyskalkulie : jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 166 s. ISBN 8073671042. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie : metodika rozvíjení základních početních dovedností. Vyd. 3., zcela přeprac. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004, 125 s. ISBN 8073110296. info
  • SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Translated by Andrea Civínová. Vydání 1. Praha: Grada, 2000, 136 stran. ISBN 8071697737. info
  • KOCUROVÁ, Marie. Specifické poruchy učení a chování. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita v Plzni, 2000, 95 s. ISBN 807082705X. info
  • TYMICHOVÁ, Hana. Nauč mě správně psát : zábavná cvičení pro nápravu dysgrafie u dětí se specifickými poruchami učení. 2. vyd. Praha: Práce, 1996, 61 s. ISBN 8020803300. info
  • Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 63 s. +. ISBN 80-85282-70-4. info
  • KREJBICHOVÁ, Dagmar. Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni : pomocný materiál pro učitele českého jazyka na ZŠ. 1. vyd. Plzeň: CDVP, 1994, 48 s. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 236 s. info
Teaching methods
interactive seminar, discussion, practical examples
Assessment methods
For successful completion following requirements are set: 1. Annotation of publication concerning topic from course syllabus. 2. Exam - Written test. Student needs 70 % of correct answer to pass. 3. Active participation on lectures and at least 80 % attendance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.ped.muni.cz/wsedu
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2017/ZS1MP_SP2P