PdF:AJ2MP_B20A British Literature Seminar - Course Information
AJ2MP_B20A Seminar to British literature of the 20th century
Faculty of EducationAutumn 2018
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Department of English Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Jana Popelková
Supplier department: Department of English Language and Literature – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- AJ2MP_B20A/01: Mon 18:00–19:50 učebna 57, L. Podroužková
AJ2MP_B20A/02: Tue 13:00–14:50 respirium (5. nadzemní podlaží), L. Podroužková - Prerequisites
- Students are familiar with the development of British literature till the beginning of the 20th century, possess advanced reading skills and are familiar with the methods of close reading and textual analysis. Students are comfortable with reading English texts in the original and engage in the said practice.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in English Language and Literature (programme PdF, M-ZS5)
- Lower Secondary School Teacher Training in English Language and Literature (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- This survey course examines the development of British literature throughout the 20th century on the background of historical, social and cultural events. In the seminars we will explore major writers and literary movements of the period as well as recurrent themes and motifs in the assigned readings. In the end of the course students will be able to recognize major figures of British literature of the 20th century. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks. Cílem předmětu je: • seznámit studenty s literaturou, kulturou a aktuálními společenskými tématy současné Velké Británie; • naučit studenty identifikovat kulturní hodnoty a normy a interpretovat jejich význam v procesu posilování respektu ke kulturním a jazykovým odlišnostem; • naučit studenty reflektovat diskutovaná témata v kontextu vlastní životní reality a společnosti; • diskutovat o roli prostředí, genderu, rasy a etnicity na formování postojů ke společenským tématům a o jejich projekci v současné literatuře; • podpořit autonomní učení prostřednictvím samostatné četby, analýzy a interpretace; • posilovat umění dialogu a argumentační schopnosti studenta; • podpořit prezentační dovednosti studentů
- Learning outcomes
- Očekávané výstupy: Student/ka: • kriticky analyzuje a interpretuje současné literární texty v angličtině v rovině literární i v širším společenském kontextu; • je schopen/schopna reflektovat témata, která se v literárních textech promítají, v kontextu vlastní společnosti a životní reality; • v průběhu semestru napíše několik krátkých písemných prací, ve kterých reaguje na zadanou seminární četbu a interpretuje ji v současném společenském a kulturním kontextu; • v průběhu semestru samostatně přečte jeden současný britský román (příp. dvě divadelní hry), z něhož si zvolí téma a vytvoří argument, který prezentuje na konci semestru písemně i v krátkém ústním projevu; • dokáže přemýšlet a diskutovat o různých společenských tématech, včetně některých kontroverzních či tabuizovaných otázek, a zároveň respektovat odlišné názory a postoje; • chápe literaturu jako zdroj celoživotního vzdělávání i jako inspiraci pro svou profesní kariéru.
- Syllabus
- 1. Introduction: course format and requirements.
- 2. British stereotypes, Britishness and culture shock.
- 3. Postmodernism: the other story.
- 4. East or West: UK ethnic writers.
- 5. Gritty city: urban issues.
- 6. Identity quest: Devolution.
- 7. The woman´s hour: women writers.
- 8. Modern disease: miscommunication.
- 9. Nature or nurture: education matters.
- 10. Student presentations I
- 11. Student presentations II
- 12. Credit test
- Literature
- recommended literature
- The Longman anthology of British literature. Edited by David Damrosch - Kevin J. H. Dettmar - Jennifer Wicke. 2nd ed. New York: Longman, 2002, xxiii, s. ISBN 032110580X. info
- SANDERS, Andrew. The short Oxford history of English literature. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2000, 732 s. ISBN 0198186975. info
- BURGESS, Anthony. English literature : a survey for students. London: Longman, 1958, 278 p. ISBN 0582552249. info
- not specified
- The contemporary British novel. Edited by James Acheson - Sarah C. E. Ross. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2005, iv, 250 p. ISBN 0748618953. info
- Dark humor and social satire in the modern British novel. Edited by Lisa Colletta. New York: Palgrave Macmillan, 2003, 154 p. ISBN 1403963657. info
- Father and sonKingsley Amis, Martin Amis, and the British novel since 1950. Edited by Gavin Keulks. Madison: University of Wisconsin Press, 2003, viii, 328. ISBN 0299192148. info
- CARTER, Ronald and John MCRAE. The Routledge history of literature in English: Britain and Ireland. Edited by Malcolm Bradbury. London: Routledge, 1997, xix, 592. ISBN 0415123437. info
- BRADBURY, Malcolm. The modern British novel. London: Penguin Books, 1994, xvi, 515 s. ISBN 0-14-023098-X. info
- MEISEL, Perry. The myth of the modern :a study in British literature and criticism after 1850. New Haven: Yale University Press, 1987, x, 263 s. ISBN 0-300-03946-8. info
- MORRIS, Robert K. Continuance and change : the contemporary British novel sequence. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1972, xx, 164. ISBN 0809305445. info
- MANLY, John Matthews, Fred Benjamin MILLETT and Edith RICKERT. Contemporary British literature : a critical survey and 232 author-bibliographies. 3rd rev. and enl. ed. / base. London: Harcourt, Brace, 1935, xi, 556 p. info
- Teaching methods
- Intensive and extensive reading. Textual analysis and interpretation. Pair, group and class discussions on the assigned readings. Presentation practice.
- Assessment methods
- 80% attendance and active participation in the discussions and class tasks. Weekly readings and assignments (worksheets). Presentation. 1 novel to read. Credit test. Výstupem předmětu je abstrakt a krátká prezentace, založená na románu (příp. dvou divadelních hrách), který si student zvolil a přečetl. Obsahem prezentace je samostatně zformulovaný argument, v němž student vysvětlí a doloží svá tvrzení o určitém tématu knihy. Prezentace a s ní spojený abstrakt představují první stupeň přípravy k závěrečné státní zkoušce z literatury. Obě části jsou hodnoceny učitelem a rovněž v rámci párové zpětné vazby. Student/ka si volí ze seznamu doporučené četby, např. díla autorů: Peter Ackroyd Martin Amis Samuel Beckett Alan Bennett A.S. Byattová Angela Carter Margaret Drabblová John Fowles Jane Gardamová Graham Greene Kazuo Ishiguro Doris Lessingová David Lodge Ian McEwan Iris Murdochová Harold Pinter Salman Rushdie Muriel Sparková Tom Stoppard Graham Swift Irvine Welsh
- Language of instruction
- English
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Teacher's information
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2468
- Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/AJ2MP_B20A