PdF:CJ2RC_JSy1 Syntax českého jazyka 1 - Informace o předmětu
CJ2RC_JSy1 Syntax českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2RC_JSy1/01: Pá 5. 10. 8:00–10:50 učebna 24, Pá 2. 11. 14:00–17:50 učebna 70, Pá 14. 12. 8:00–10:50 učebna 70, I. Kolářová
- Předpoklady
- Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ2RC_JMor (Morfologie českého jazyka).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupné analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu.
Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
1. Ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché.
2. Je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční.
3. Dokáže provést komplexní analýzu jednoduché věty z různých hledisek (analytická syntax, valenční syntax). - Výstupy z učení
- Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
(a) ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché;
(b) je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční;
(c) dokáže provést komplexní analýzu jednoduché věty z různých hledisek (analytická syntax, valenční syntax). - Osnova
- 1. Věta a výpověď; Výpovědní modalita. Komunikační funkce výpovědi. Propoziční obsah výpovědi.
- 2. Modalita postojová. Jazykové prostředky vyjadřující postojovou modalitu, tj. lexikální (částice, citoslovce), gramatické (slovesný modus), fónické (intonace, intonační centrum) a jejich poznávání v konkrétním textu.
- 3. Modalita jistotní a voluntativní. Jazykové prostředky jejich vyjadřování.
- 4. Interpretace lexikálních, gramatických a fónických prostředků vyjadřujících komunikační funkce výpovědi.
- 5. Věta jednoduchá. Větné členy a jejich vyjadřování slovními druhy.
- 6. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), jazykové prostředky jejich vyjadřování.
- 7. Komplexní rozbor věty jednoduché metodami syntaxe analytická (větné členy základní a rozvíjející, syntaktické vztahy významové a formální).
- 8. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa.
- 9. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty.
- 10. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby.
- 11. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov.
- Literatura
- povinná literatura
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- neurčeno
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- ČECHOVÁ, Marie, Miloš DOKULIL, Zdeněk HLAVSA, Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- - Řízený rozhovor;
- problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- analýza textu, syntéza;
- samostudium. - Metody hodnocení
- Předpokladem pro úspěšné splnění zápočtu je úspěšné zvládnutí zápočtové písemky zaměřené na látku semestru (viz osnova); písemka obsahuje cca 40 dílčích úkolů, student musí úspěšně zopovědět minimálně 30 z nich (75 %).
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1172
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/CJ2RC_JSy1