IPPp21 Úvod do metody instrumentálního obohacování

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
•představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech pedagogické praxe ukázat, co je zprostředkované učení a jaké je uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogické praxi a intervenci;
•seznámit studenty se zprostředkovaným učením jako výkladovým principem v metodách systematické výuky myšlení;
•vedení jedince ke kvalitnějšímu a samostatnějšímu učení.
Výstupy z učení: student:
•vytváří si vlastní strategii řešení úkolu;
•klade si otázky, kterými rozvíjí řešení úkolu;
•přijímá chybu jako zdroj učení;
•respektuje postupy řešení svých kolegů;
•naučené strategie aplikuje v praxi;
•vysvětlí podstatu zprostředkovaného učení.
Osnova
  • 1.Zprostředkované učení, kritéria.
  • 2.Kognitivní funkce
  • 3.-10. Práce s instrumenty Uspořádáním bodů + Ilustrace.
  • 11. Představení dalších instrumentů Standard
  • 12. Zakončení předmětu: test: práce s jednou stranou instrumentu; rozbor kognitivních funkcí; vysvětlení podstaty zprostředkovaného učení.
Literatura
  • FEUERSTEIN, Reuven, Refael S. FEUERSTEIN, Louis H. FALIK a Jaakov Pinchas RAND. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti : Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Translated by Věra Pokorná. První české vydání. Praha: Karolinum, 2014, 473 stran. ISBN 9788024624006. info
Výukové metody
individuální, frontální a skupinová práce
Metody hodnocení
Zpracované instrumenty
Informace učitele
Feuerstein R. et al. (2006). Creating and Enhancing CognitiveModifiability. Jerusalem: ICELP. Málková G. (2008). Umění zprostředkovaného učení. Praha, Togga. Feuerstein R., & Hoffman M .B. (1995). Teacher´s Guide to Ilustrations. Jerusalem, Hadassah-Wizo- Canada Research Institute, 1995.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019.