IRJp16 Didaktika 2 - RJ

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si osvojí strategie a aktivity pro výuku správné výslovnosti, dále gramatiky a slovní zásoby. Studenti se seznámí s řadou metodických postupů a strategií pro nácvik poslechu a ústního projevu ve výuce ruštiny. Studenti budou informováni o konkrétních aktivitách pro výuku ruštiny u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Student bude schopen aplikovat tyto poznatky ve výuce ruštiny v rámci vlastních mikrovýstupů ve výuce. Studenty budou diskutovány problémy současné učitelské profese, specifické potřeby žáků. Ve skupinové aktivitě navrhnou studenti možný metodický postup ve specifických případech řešených vyučujícím.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student schopen aplikovat získané poznatky ve výuce ruštiny. Konkrétně bude schopný využít a použít vhodné strategie, aktivity a metodické postupy pro výuku správné výslovnosti, gramatiky a slovní zásoby, nácviku poslechu a ústního projevu ve výuce ruštiny. Student také dokáže rozlišit, které metody jsou vhodné pro výuku žáků se specifickými potřebami a tyto metody ve výuce aplikovat.
Osnova
  • Sylabus seminářů:
  • 1.-2. Vývoj moderních didaktických směrů, metod a didaktických postupů.
  • 3.-4. Dramatické postupy ve výuce ruštiny.
  • 5.-6. Testování, práce s chybou a zkoušení v cizojazyčné výuce.
  • 7.-8. Sebehodnocení žáka, studenta a učitele.
  • 9.-10. Výuka ruštiny u studentů se specifickými vzdělávacími potřebami.
  • 11. Začìnající učitel ruštiny v praxi. Zkušenosti vlastní pedagogická praxe.
  • 12. Chyby začínajícího učitele ruštináře.
Literatura
    povinná literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
Výukové metody
Seminář. Třìdnì diskuse. Mikrovýstupy.
Metody hodnocení
Ústní zápočet.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.