PdF:OVp125 Občanské vzdělávání - praxe a - Informace o předmětu
OVp125 Občanské vzdělávání - praxe a zkušenosti z terénu
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Milan Hrubeš, DiS., Ph.D. (cvičící), PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (zástupce)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící) - Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OVp125/01: každou sudou středu 15:00–18:50 učebna 42, M. Hrubeš, R. Štěrba
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Kurz Občanské vzdělávání – praxe a zkušenosti z terénu se zaměřuje na občanské vzdělávání v širším kontextu demokracie a občanství, a klade velký důraz na praktické aspekty občanského vzdělávání (OV). V první části kurzu se studenti seznámí se základními koncepty, které tvoří jeho základ. Skrze uvědomění si sebe sama jakožto občana studenti a studentky získají vhled do toho, jakým způsobem je konstruována jejich role vzdělavatelů. V další části kurzu se setkají s experty na občanské vzdělávání, kteří jim na konkrétních projektech, materiálech a praktických demonstracích ukáží, s čím se vzdělavatelé běžně setkávají v praxi a na co musí být připraveni. Současně jim umožní si řadu situací prožít či vyzkoušet v praktických situacích „na vlastní kůži“. Kurz tedy klade důraz na otevřenost a partnerský přístup ke vzdělávání a aktivní přístup studentů a studentek. Absolvování tohoto kurzu umožní studentům a studentkám se zorientovat v komplexnosti občanského vzdělávání, porozumět smyslu a cílům OV, poznat odborníky z praxe, získat praktické dovednosti a posílit jejich sebevědomí ve vztahu k OV a jeho tématům. A v neposlední řadě se potkat i s jinými zájemci o téma z jiných oborů či fakult.
- Výstupy z učení
- Kurz Občanské vzdělávání – praxe a zkušenosti z terénu se zaměřuje na občanské vzdělávání v širším kontextu demokracie a občanství, a klade velký důraz na praktické aspekty občanského vzdělávání (OV). V první části kurzu se studenti seznámí se základními koncepty, které tvoří jeho základ. Skrze uvědomění si sebe sama jakožto občana studenti a studentky získají vhled do toho, jakým způsobem je konstruována jejich role vzdělavatelů. V další části kurzu se setkají s experty na občanské vzdělávání, kteří jim na konkrétních projektech, materiálech a praktických demonstracích ukáží, s čím se vzdělavatelé běžně setkávají v praxi a na co musí být připraveni. Současně jim umožní si řadu situací prožít či vyzkoušet v praktických situacích „na vlastní kůži“. Kurz tedy klade důraz na otevřenost a partnerský přístup ke vzdělávání a aktivní přístup studentů a studentek. Absolvování tohoto kurzu umožní studentům a studentkám se zorientovat v komplexnosti občanského vzdělávání, porozumět smyslu a cílům OV, poznat odborníky z praxe, získat praktické dovednosti a posílit jejich sebevědomí ve vztahu k OV a jeho tématům. A v neposlední řadě se potkat i s jinými zájemci o téma z jiných oborů či fakult.
- Osnova
- 1.V úvodním bloku se seznámíme s koncepcí kurzu, detailně představíme jednotlivé bloky a specifikujeme konkrétní požadavky na vypracování dokumentačního portfolia. Kromě toho se blíže seznámíme s pojmy demokracie, participace, občan a občanské vzdělávání, abychom ukázali vztah mezi jednotlivými pojmy, které nás budou provázet v celém kurzu. 2. Metody občanského vzdělávání I. Blok věnovaný metodám občanského vzdělávání se v úvodu zaměří na seznámení se s moderními přístupy OV orientovanými na rozvoj dovedností, postojů a hodnot. Tyto metody si budou studenti moci prakticky vyzkoušet. Konkrétně se zaměříme to, jak jde učit demokracii skrze DIALOG - jaké místo má ve škole dialog? (konsensus x nesouhlas) a co je kontroverze a jak s ní nakládat? (issues taught as controversial x controversial issues). 3. Škola a praxe Skrze příklady projektů na téma obec se studenti seznámí s rolí učitele OV a s nároky, které jsou na něj kladeny. Konkrétně se zaměříme na reflexi své vlastní role učitele/učitelky OV (kdo jsem a co mám učit, jak mám ve škole působit), aby studenti získali představu, co je čeká v praxi a mohli se na to v rámci možností kurzu za asistence již praktikujících učitelů/učitelek OV připravit.připravit. 4. Principy občanského vzdělávání a pedagogika V tomto bloku se zaměříme na porozumění cílům a smyslu OV. Konkrétně se budeme zabývat pojmem občanství (co znamená být občanem) jak tato role ovlivňuje naší roli jakožto učitelů/učitelek OV (kdo jsem a co mám učit, jak mám ve škole působit, jak se propisuje má identita do toho, co učím). Kromě toho si představíme principy OV a současné české i zahraniční debaty k tématu občanského vzdělávání. 5. Metody občanského vzdělávání II. V tomto bloku navážeme na předchozí blok. Blíže se budeme věnovat škole a místnímu klimatu. Především se zaměříme na to, jak jde učit demokracii skrze participaci žáků. Představíme žákovský parlament jako nejrozšířenější nástroj občanského vzdělávání mimo předmět Výchova k občanství (VkO) a zodpovíme, jak parlamenty proměňují klima školy a co se v něm žáci naučí? A co se díky tomu naučí dospělí? 6. K čemu to vše bylo - shrnutí a reflexe kurzu V závěrečném bloku se primárně zaměříme na reflexi celého kurzu a to především s ohledem na to, jak absolvování daného kurzu ovlivnilo studenty v jejich vztahu k občanství a občanskému vzdělávání. Zároveň s tím probereme další možnosti směřovaní rozvoje získaných dovedností a zkušenosti.
- Literatura
- povinná literatura
- Habermas, J. 2002. Tři normativní modely demokracie. In Teorie demokracie dnes. Praha: Filosofia, s. 79-95.
- doporučená literatura
- Kakos, M. 2013. The deficit model of education views citizenship teaching as an imposition rather than a right. Democratic Audit Blog (05 Aug 2013). Dostupné na: http://eprints.lse.ac.uk/54224/
- Freire, P. 1998. Pedagogy of freedom: ethics, democracy and civic courage. Lanham, Rowman & Littlefield Publishers. (kapitoly 2 a 3).
- Dewey, J. 2008. Democracy and Education. Chapter Seven: The Democratic Conception in Education. Dostupné na: https://www.gutenberg.org/files/852/852-h/852-h.htm.
- Alexander, R. 2008. Essays on Pedagogy. Routledge (kapitoly 5 a 6).
- Cotmore, R. 2004. Organisational competence: the study of a school council in action. Children & Society, 18: 53–65.
- Della Porta, D. 2013. Can democracy be saved?: participation, deliberation and social movements. Cambridge: Polity Press, s. 1-11
- Biesta, Gert, J. J. 2011. Learning Democracy in School and Society: Education, Lifelong Learning, and the Politics of Citizenship. Rotterdam: Sense Publishers, s. 5-16.
- Výukové metody
- Diskuse, samostatná, skupinová práce, vysvětlování.
- Metody hodnocení
- Vypracování dokumentačního portfolia, aktivní 80% účast v semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/OVp125