SOk115 Metody aplikovaného dramatu v práci sociálního pedagoga

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (cvičící)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk115/01: Pá 19. 10. 9:00–12:50 učebna 19, Pá 4. 1. 13:00–18:50 učebna 19, L. Polánková
SOk115/02: Pá 19. 10. 9:00–12:50 ateliér 18A, Pá 4. 1. 13:00–18:50 ateliér 18A, P. Kremserová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit tzv. aplikované drama, tedy drama orientované na proces v kontextu sociální pedagogiky. Proces akce a reflexe v rámci aplikovaného dramatu otevírá možnost používat drama jako prostředek ke vzdělání. Studenti se v rámci semináře prakticky seznámí s vybranými metodami aplikovaného dramatu. Po absolvování semináře student bude umět vysvětlit vztah mezi oborem sociální pedagogiky a aplikovaným dramatem. Student bude umět vysvětlit jednotlivé metody aplikovaného dramatu, se kterými se v průběhu semináře prakticky seznámil. Např.: dramatická hra, příběhové drama, divadlo ve výchově.
Osnova
  • Úvodní přednáška k DV (Co je to DV, historie DV, základní metody a techniky DV…) Úvodní dílna k DV Řešení konfliktních situací pomocí DV Metody a techniky DV
Literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie a Lenka REMSOVÁ. Jak na divadlo fórum. 1. vyd. Brno: PdF MU, 2006, 120 s. pedagogika. ISBN 80-86633-56-X. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996, 164 s. ISBN 014025403X. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS, 1990, 141 s. ISBN 80-85095-05-X. info
  • BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197. ISBN 9780930452490. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
Výukové metody
cvičení, metoda hry v roli, přednáška, diskuse, dramatizace, skupinový dramatický projekt
Metody hodnocení
80 % účast Historie DV, Teorie DV, Dv a dramatické umění, Cíle DV, DV a vědy o společnosti, Sociální potřeby dětí určitého věku a DV, Vztah teorie divadla a dramatu a pedagogiky, Metodika DV, Dětské a studentské divadlo, Formy DV, Osobnost učitele DV, Studenti si dále ke kolokviu připraví a písemně zpracují vlastní návrh dramatické lekce se zaměřením na sociální problematiku, její hodnocení z průběhu realizace s vybranou skupinou a návrh dalšího vyústění této dramatické lekce.
Informace učitele
BRAUN, K. Druga Reforma Teatru?. Praha : Divadelní ústav, 1993. ISBN 80-70008-037-X. CANFIELD, J.- WELLS, H.: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno : Mravenec, 1993. ISBN 80-900804-7-2 DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HENDL, J. Lidové divadlo Augusto Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha : KD hl. města Prahy, 1983. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-86282-77-9. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93–4. MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85-883-13-9. MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed.: Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SLAVÍK, M. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským kolektivem. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-094-6. ŠVECOVÁ, G. Specifika divadla ve výchově. In Tvořivá dramatika. Praha : ARTAMA, 1998, 2-3, s. 14. ISSN 1211-8001. VALENTAJ.: učit se Být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.