PdF:SPp122 Specialisation: Education of I - Course Information
SPp122 Specialisation: Education of Individuals with Behavioural Disorders 1
Faculty of EducationAutumn 2018
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- SPp122/01: Thu 8:00–11:50 učebna 4, K. Červenka
SPp122/02: Wed 10:00–13:50 učebna 52, K. Červenka - Prerequisites
- Basics of EBD children education
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Special Education for Education (Ger.) (programme PdF, B-SPE)
- Special Education for Education (programme PdF, B-MA)
- Special Education for Education (programme PdF, B-SPE)
- Special Education for Education (programme PdF, B-TV)
- Course objectives
- The goal of the two-semestr course is to become familiar with the issues of education of children with behavioural and emotional difficulties/disorders. Finally, students should be able to: recognise and evaluate issues related to interventions in school facilities, issues related to criminal responsibility of children and youth.
- Learning outcomes
- Students will be informed about characteristic of children with emotional and behavioral difficulties/disorder and on the nature of educational needs of the children. Student will be able to orientate themselves within the system of counselling care and of residential institutions.
- Syllabus
- 1. Emotional and Behavioural disorders in the system of special education - Current state of the professional field, professional terminology, comparison with foreign countries 2. Classifications of behavioural disorders 3. Conceptual models of addressing problems of emotion and/or behavioural disorders, contribution of theoretical concepts 4. System approach towards education of students with behavioural disorders prevention of discipline problems school, class, discipline rules, evaluation, relationships, effectiveness of education 5. Quality of life of children with EBD 6. Guiding EBD child - perspective orientation 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioural disorders in mainstream schools 6. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioural disorders in special education facilities 7. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioural disorders in non-governmental institutions 8. Criminality of Youth, Juvenile Delinquency.
- Literature
- required literature
- VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- ELLIOTT, Julian and Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
- PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
- not specified
- Vojtová, V. Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Pokorná, V. (Ed.). (2006) Inkluzivní a kognitivní edukace: sborník přednášek. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
- Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press.
- KAUFFMAN, James M. and Timothy J. LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. Tenth edition. Singapore: Pearson, 2013, 467 stran. ISBN 9789814576116. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 9788026205289. info
- BĚHOUNKOVÁ, Leona. Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012, 208 s. ISBN 9788074760204. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 pp. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- MATOUŠEK, Oldřich and Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence : možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011, 336 s. ISBN 9788073678258. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). Brno: Press Muni, 2010, 330 pp. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
- VANÍČKOVÁ, Eva. Tělesné tresty dětí : definice - popis - následky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 116 s. ISBN 8024708140. info
- MACEK, Petr. Adolescence. Vydání druhé, upravené. Praha: Portál, 2003, 141 stran. ISBN 8071787477. URL info
- ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
- PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 138 s. ISBN 80-85850-08-7. info
- Teaching methods
- Theoretical training, interactive discussion, internships in schools and other educational institutions/facilities, seminar.
- Assessment methods
- Lectures, class discussion, group projects, homework, reading,essay, exam (two steps: written and oral), portfolio.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
General note: Zapisují studenti etopedie a psychopedie.
- Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/SPp122