PdF:SPp507 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SPp507 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s narušenou komunikační schopností 2
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp507/01: Út 18:00–19:50 učebna 55, P. Kopečný
- Předpoklady
- SOUHLAS
Zapisují studentky a studenti specializace logopedie a surdopedie. Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu se bude studentka/student orientovat v problematice: - současných přístupů k rozvoji foneticko-fonologické jazykové roviny; - podpory osob s narušenou komunikační schopností ve věku adolescence, dospělosti a stáří; - logopedické diagnostiky a terapie u získaných neurogenních poruch komunikace.
- Výstupy z učení
- Student/ka se orientuje: - v komplexním přístupu k rozvoji foneticko-fonologické jazykové roviny; - v problematice získaných neurogenních poruch komunikace; - v přístupech k osobám s NKS v dospělém a seniorském věku.
- Osnova
- - fonetický terapeutický přístup - fonologický terapeutický přístup - foneticko-fonologický přístup k rozvoji artikulace - hlavové nervy - svalstvo orofaciálního komplexu - poruchy hlasu, role logopeda v terapii hlasových poruch - diagnostika a klasifikace afázie - terapeutické přístupy k afázii - intervence v akutním stadiu afázie - psychosociální rovina afázie - specifika logopedické intervence v období dospívání a dospělosti
- Literatura
- povinná literatura
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 8071788015. info
- doporučená literatura
- NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2018, s. 625 - 642, 17 s. ISBN 978-80-262-1390-1. info
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena. Diagnostika afázie jako východisko logopedické intervence: Komunikace a handicap. In Soubor anotací odborných sdělení konference. 2011. ISBN 978-80-7435-134-1. info
- KOŠŤÁLOVÁ, Milena, Kamila PAZUCHOVÁ, Alena VELECKÁ, Světlana SKUTILOVÁ, Josef BEDNAŘÍK, Adéla MITÁŠOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Agrafie u afázie a demence. In Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 73/106 (Suppl 2). Praha: Česká lékařská společnost J.E.Purkyně, 2010, s. S76-77, 2 s. ISSN 1210-7859. info
- KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Translated by Anna Fejglová. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 203 stran. ISBN 9788024722641. info
- Diagnostika a terapia afázie, alexie a agrafie. Edited by Zsolt Cséfalvay. Bratislava: Ing. Kaminský, 2007. ISBN 9788096886715. info
- NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 116 s. Pedagogická fakulta, 4601/Pd-32/07-17/99. ISBN 978-80-210-4463-0. info
- ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA A KOL. Klinická logopedie. 1. vydání. Praha: Portál, 2003, 612 s. ISBN 80-7178-546-6. info
- Výukové metody
- diskuse, studium odborné literatury, seminární práce/prezentace
- Metody hodnocení
- závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SPp507