SV4BP_EKOP Environmental education for social pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Ing. Dana Křivánková (lecturer)
Ing. Aleš Máchal (seminar tutor)
RNDr. Jan Trávníček (seminar tutor)
Bc. Hana Veškrnová (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SV4BP_EKOP/01: each even Thursday 16:00–17:50 Lipka-Kamenná, D. Křivánková, J. Trávníček, H. Veškrnová
SV4BP_EKOP/02: each odd Thursday 16:00–17:50 Lipka-Kamenná, D. Křivánková, J. Trávníček, H. Veškrnová
Prerequisites
The subject is primary intendede for students of bachelory program of social pedagogic specialisation in present form.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Environmental education in social pedagogics Anotation: Introduction to the problematics of enviromental education and enviromental pedagogy with orientation on social pedagogy and out-of-school education. We persume basic orientation in branch of enviromental movements and nonprofit sector including respective legislation..
Syllabus
  • Syllabus: Basic ideas. Ecology and enviromental science and education, ecopedagogy. Theory of values. Theory and methodology of ecological and enviromental education in social pedagogy. Problematics of enviromental movements. Basic of legislation in branch of enviroment.
Literature
  • JŮVOVÁ, Alena. Ekologická výchova a environmentální vzdělávání ve volném čase. In Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. první. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2002, p. 65-80. ISBN 80-7315-012-3. info
  • MOLDAN, Bedřich. (Ne)udržitelný rozvoj ekologie : hrozba i naděje. Edited by Hana Kolářová. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 141 s. ISBN 8024602865. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century.). 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 pp. ISBN 80-85931-85-0. info
  • JAKRLOVÁ, Jana and Jaroslav PELIKÁN. Ekologický slovník terminologický a výkladový. Edited by Bedřich Moldan. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1999, 144 s. ISBN 8071686441. info
  • Výkladový slovník vybraných termínů z oblasti ochrany životního prostředí a ekologie. Edited by Martin Braniš. Praha: Karolinum, 1999, 46 s. ISBN 8071847585. info
  • JEMELKA, Petr. Úvod do ekologické problematiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 50 stran. ISBN 8021014784. info
Teaching methods
Contiguous seminary work with individually preparation and study hour. Class discussion, presentations of semestral work (environmental project).
Assessment methods
The course is finished by: Presentation and independent student’s presentations (environmental project proposal). Writing test.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2018/SV4BP_EKOP