PdF:SZc032 Pedagogicko-psychologická diag - Informace o předmětu
SZc032 Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 21. 9. 18:00–19:50 učebna 50, Pá 9. 11. 18:00–19:50 učebna 50, Pá 30. 11. 16:00–17:50 učebna 50, Pá 7. 12. 16:00–17:50 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je umožnit budoucím učitelům zažít vybrané metody pedagogicko-psychologické diagnostiky na sobě samých a v konkrétních školních aplikacích. Cílem je, aby uměli pracovat s informacemi, které se nabízí v průběhu výuky a ve škole a také uměli získat další údaje, které jsou relevantní pro pochopení individuálních výukových specifik konkrétních žáků, screening běžných problémů i práci se školní třídou jako skupinou. Jedná se o navazující kurz, kterému předchází úžeji koncipovaný kurz v bakalářském studiu. Studenti se učí pracovat s daty dostupnými ve škole validním a reliabilním způsobem pro rozhodování a změny ve výuce a udržování či rozvíjení úspěšné výuky (evidence bassed instruction). Učí se identifikovat indikátory případných problémů, využít dostupná data či dosbírat potřebná s tím, že se učí zvolit si vhodný nástroj, vyhodnotit data a interpretovat je navrhnout opatření, evaluovat je. Na základě dat se učí rozhodovat o diferenciaci a individualizaci ve výuce, podpoře specialistou, evaluaci efektivity vlastní praxe. Učí se komunikovat výsledky kolegům, žákům, rodičům a specialistům.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu student:
- vysvětlí základní přístupy diagnostikování u dítěte školního věku, ve třídě (či skupině dětí) a na škole.
- dokáže interpretovat výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření a evaluovat navazující intervenci ve škole.
- formuluje cíl komplexnějšího diagnostického postupu, zvolí vhodné diagnostické nástroje a zdroje informací.
- zkonstruuje didaktický test či rozsáhlejší dotazník.
- získaná data analyzuje základními technikami, interpretuje výsledky, prezentuje je ústně a písemně srozumitelným způsobem kolegům, žákům a rodičům a navrhuje implementaci a opatření na individuální úrovni. - Osnova
- Blok č. 1
- Základní pojmy diagnostiky (diagnostika, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole). Využití diagnostiky v různých pracovních kontextech asistenta učitele a její cíle. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Standardy pro užívání diagnostických metod. Systém poradenství ve školství.
- Diagnostické metody (jejich přehled, využití v pedagogické praxi, vlastnosti, požadavky na kvalitu metod).
- Semiformální nástroje užívané ve školní praxi. Pozorování (záznamové archy), rozhovor, anamnéza, analýza produktů činnosti, projektivní techniky, znalostní testy, dotazníky, výkonové testy a další metody. Vydavatelé diagnostických metod v České republice. Využití standardizovaných metod ve škole.
- Blok č. 2
- Diagnostika procesu učení žáků: kompetence k učení, učebních postupů žáků, diagnostika porozumění žáků ve výuce, výkonová motivace, učební motivace, kauzální atribuce, předpoklady pro školní výkon, sebepojetí žáků v oblasti učení/předmětů (check-listy), strach ze školy a výkonu, kognitivní styl, styl učení, strategie učení, pozornost, inteligence, nadání žáků.
- Učební deníky, orientační práce, dotazníčky a check-listy na zpětnou vazbu od žáků (kvalita učení, kvalita prezentace žáků), myšlení nahlas. Individuální školní pedagogické poradenství, individualizace výuky (se zaměřením na kompetence, dovednosti, znalosti a postoje žáků).
- Diagnostika průběžných školních výkonů žáků: Diagnostika prekoncepcí a předchozích znalostí ve výuce (concept cartoons, pojmové mapy). Ústní zkoušky, písemné práce, pozorovací archy, portfolio jako diagnostický nástroj. Didaktické testy (normy, standardizace). Školní didaktické testy (výsledky a klasifikace). Prezentace výsledků školy ze srovnávacích národních/mezinárodních šetřeních, jejich interpretace, plány intervence. Neformální měření kompetencí. Posudky, klasifikace, vysvědčení.
- Blok č. 3
- Diagnostika chování žáků: pozorování, diagnostika interakce, IPA, FIAC, BAVIS aj. a jejich využití pro výuku, sebeposouzení žáky. Sociální vztahy (psycho-sociální klima). Individuální výchovný plán. Role učitele jako kontaktní osoby v případě potíží s chováním, spolupráce se specialisty (psycholog, psychoterapeut, sociální pracovník atd.) a práce s doporučením specialistů. Podpora žáků ve třídě. Plány podpory žáků: jejich tvorba, obsah, schvalování, ověřování.
- Reportování výsledků: žákům, kolegům, rodičům, veřejnosti (pomocí webových stránek). Spolupráce s rodinou: komunikace výsledků žáků rodině žáka (příprava srozumitelných a konstruktivních informací, rozhovory se žáky o jejich učení a výsledcích, pokroku (formulace osobních cílů pro strukturovanou dohodu o učení).
- Autodiagnostika v práci učitele. Sebepojetí jako učitele. Rozvoj diagnostické kompetence u učitele a její reflexe. Seminář: příprava individuálního plánu na základě cvičných kazuistik.
- Literatura
- povinná literatura
- Standardy pro pedagogické a psychologické testování. 1. české vyd. Praha: Testcentrum, 2001, 192 s. ISBN 8086471071. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- Gavora, P. (1999). Akí su moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Práca: Bratislava.
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, skupinová diskuse, domácí příprava, četba
- Metody hodnocení
- Kritéria pro udělení zápočtu: splnění portfoliových úkolů: realizace diagnostické činnosti žáka; tvorba didaktického testu, nebo ústní zkoušky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SZc032