PdF:ZS1BK_IVZ1 Integrovaný vědní základ I - Informace o předmětu
ZS1BK_IVZ1 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 1
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Tento předmět obsahově slučuje dva předměty povinné pro studenty oboru Učitelství pro 1. stupeň v prezenční formě ZS1BP_IVZ1 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 1 a ZS1BP_PIV1 Praktikum k výuce o přírodě a společnosti 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vytvoření správné představy o Zemi jako vesmírném tělese a zvláště o podmínkách, které panují v krajinné sféře. Ty jsou podmíněny zvláště kosmickými faktory – gravitací, elektromagnetickým zářením..., vytvářejícími právě panující přírodní podmínky naší planety včetně zákonitostí geografické diferenciace krajinné sféry. Tyto podmínky jsou rozhodující pro vznik, vývoj a trvání života a jsou v poznané části vesmíru jedinečné.
- Osnova
- Téma jsou seskupena do 5 přednáškových bloků: 1. Vesmír pozorovatelný ze Země, Sluneční soustava 2. Země jako jedna z planet Sluneční soustavy 3. Vlastnosti těles - veličiny a jejich měření 4. Geologická stavba Země 5. Voda a vzduch na Zemi
- Literatura
- doporučená literatura
- NOVÁK, Svatopluk, Vladimír ŠTEFL, Josef TRNA a Martin WEINHÖFER. ZEMĚPIS 6 - 1. díl - Vstupte na planetu Zemi. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2007, 66 s. Seznam učebnic pro ZŠ, MŠMT ČR č.j. 8665/2007-22. ISBN 80-7289-080-8. info
- Miléř a Hollan: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
- NOVÁK, Svatopluk a Simona BARÁNYOVÁ. Zeměpisné učivo ve výuce vlastivědy a přírodovědy. Biologie, chemie, zeměpis. Praha, 2004, roč. 13, 4/2004, s. 199-204. ISSN 1210-3349. info
- GRYGAR, Jiří. Vesmír, jaký je : současná kosmologie (téměř) pro každého. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1997, 217 s. ISBN 8020406379. info
- PATURI, Felix R. Kronika Země. Edited by Friedrich Strauch - Michael Herholz. 1. vyd. Praha: Fortuna Print, 1995, 576 s. ISBN 80-85873-40-0. info
- DEMEK, Jaromír, Evžen QUITT a Jaroslav RAUŠER. Úvod do obecné fyzické geografie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1976, 400 s. info
- Výukové metody
- přednáška + cvičení
- Metody hodnocení
- Předmět bude ukončen testem s volenými odpověďmi, který ověří znalosti základních principů stavby Země a procesů probíhajících ve vnějším i vnitřním okolí. Praktické poznávání vybraných minerálů a hornin.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/ZS1BK_IVZ1