PdF:Ze0155 Aktivizující formy a metody ve - Informace o předmětu
Ze0155 Aktivizující formy a metody ve výuce zeměpisu
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Ze0155/01: každé liché pondělí 15:00–16:50 učebna 5a, P. Knecht
- Předpoklady
- Předmět probíhá paralelně s učitelskou praxí a reflektivními semináři. Předmět syntetizuje a aplikuje poznatky získané při studiu dílčích geografických disciplín a předmětů z pedagogiky a psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit, porovnat a analyzovat aktivizující metody a formy výuky zeměpisu, seznámit studenty s principy konstruktivismu a zásadami kooperativní a problémově orientované výuky, naučit studenty plánovat výuku zeměpisu vedoucí k rozvíjení klíčových kompetencí a oborových dovedností. Studenti se dále seznámí s různou podobou moderních informačních prostředků využitelných v profesní přípravě učitele zeměpisu jak v teoretické tak praktické rovině. Po absolvování předmětu bude student schopen: - porovnat, kriticky zhodnotit, uvést klady a zápory aktivizujících metod a forem výuky - naplánovat konkrétní vyučovací hodinu výuky zeměpisu prostřednícím aktivizujících metod a forem výuky
- Osnova
- Základními principy aktivizujících metod a forem výuky
- Žák a jeho učební styly, princip konstruktivismu, práce s chybou a důležitost zpětné vazby
- Zásady kooperativní výuky a soutěžení v kolektivu
- Obecné principy a pravidla prezentace, software pro tvorbu prezentací (sdělení, struktura, grafické požadavky, barvy, animace)
- Tvorba posterů a jejich prezentace (principy, rozměry, možnosti využití ve výuce)
- GPS a tablety ve výuce zeměpisu
- Internet ve výuce zeměpisu (datové a mapové zdroje)
- Literatura
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
- Učime (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. Edited by Hana Kasíková. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2007, 181 s. ISBN 8023967703. info
- 100 ideas for lesson planning. Edited by Anthony Haynes. New York: Continuum, 2007, xi, 115 p. ISBN 9781441133137. info
- LEEDER, Andy. 100 ideas for teaching geography. New York, N.Y.: Continuum, 2006, xi, 128. ISBN 0826485383. info
- Výukové metody
- Individuální, párová a skupinová práce s odbornými informačními zdroji. Prezentace výsledků práce. Skupinová diskuse. Samostatné studium odborné literatury.
- Metody hodnocení
- Vypracování nebo prezentace zadaných cvičení, jejich včasné odevzdání a schválení vyučujícím předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/Ze0155