CJp425 Sociologie čtení a čtenářství

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí studenty do problematiky historického a sociologického výzkumu čtení a čtenářství. Cílem předmětu je zvládnutí základů literární sociologie aplikované na problematiku čtení a čtenářství.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti rozumět historickému, teoretickému a metodologickému vývoji výzkumu čtení a čtenářství. Budou lépe rozumět hlavním konceptům a sociologickým metodám uplatňovaným při výzkumu čtenářství. Studenti získají znalost základní literárněteoretické terminologie týkající se výzkumu čtení a schopnost aplikovat tyto znalosti při vlastním sociologickém výzkumu.
Osnova
  • 1. Úvod do výzkumu čtení a čtenářství. 2. Dějiny čtení. 3. Hlavní školy a přístupy. 4. Čtení a jeho postavení. 5. Knihy a knihovny. 6. Sociologický výzkum čtení. 7. Nákupy knih a knižní trh. 8. Čtenáři a typologie čtenářů. 9. Digitální čtení a internet. 10. Současná česká čtenářská kultura.
Literatura
    povinná literatura
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti. Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). 1. vyd. Brno: Host, 2011. 191 s. ISBN 978-80-7050-599-1.
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). 1. vyd. Brno: Host, 2008. 207 s. ISBN 978-80-7050-554-0.
  • MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. 1. vyd. Brno: Host, 2007. 480 s. ISBN 978-80-7294-231-2
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Překnížkováno. Co čteme a kupujeme (2013). 1. vyd. Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky vydal Host, 2014. 190 s. ISBN 978-80-7050-637-0.
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Knihy a jejich lidé. Čtenářské životopisy. 1. vyd. Brno: Host, 2013. 536 s. ISBN 978-80-7294-967-0
    doporučená literatura
  • HAMAN, Aleš. Literatura z pohledu čtenářů. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1991. 169 s. ISBN 80-202-0281-1
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm, 1999, 22 s. ISBN 8072041118. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství : (aktivita, proměnlivost a výchova čtenářství pubescentního dítěte). 1. vyd. Praha: Albatros, 1971, 126 s. URL info
    neurčeno
  • MANN, Peter H. − BURGOYNE, Jacqueline L. Books and Reading. 1. vyd. London: Andre Deutsch, 1969. 104 s. ISBN 0233961410.
  • ZACHOVÁ, Alena. Čtenářství a čtenářská gramotnost. 1. vydání. Vlkov: Helena Rezková, 2013, 123 stran. ISBN 9788090444973. info
  • ŘEŘICHOVÁ, Vlasta. Alternativní cesty ke čtenářství. 1992, 163 l. info
Výukové metody
V průběhu přednášky budou studenti vedeni k tomu, aby si osvojili znalosti o dějinách čtení a metodách sociologického výzkumu čtení a čtenářství. Studenti budou využívat poznatky získané jak z přímé výuky, tak i skrze samostatný výzkum a práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Ukončení: Písemný test. Podmínkou udělení kolokvia: četba povinné literatury, odevzdání písemného referátu (tj. vlastního čtenářského výzkumu), uspokojivý výsledek psaného testu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.