PdF:ICJk01 Úvod do studia jazyka - Informace o předmětu
ICJk01 Úvod do studia jazyka a fonetika
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 4. 10. 13:00–14:50 učebna 32, Pá 25. 10. 13:00–14:50 učebna 32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 120 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/120, pouze zareg.: 0/120, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/120 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu je student schopen: 1. rozumět následujícím pojmům a dokáže je vysvětlit: obecné výklady o jazyce - jazykové roviny, norma, úzus, kodifikace, jazykové útvary; 2. rozlišuje fonetiku a fonologii; 3. rozumí klasifikaci a artikulaci hlásek, fonémů; 4. dokáže vysvětlit vztah mezi řečí a písmem. Student získá základní znalosti o jazyce, fonetice, fonologii a prohloubí si pravopisné dovednosti.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student umět: Vyjádřit vlastními slovy základní jevy z oblasti obecných výkladů o jazyce. Definovat základní pojmy z fonetiky, fonologie a grafémiky. Vysvětlit rozdíly mezi zvukovou a grafickou rovinou jazyka, fonetikou a fonologií. Popsat a prakticky využívat klasifikaci českých hlásek. Vysvětlit zásady spisovné výslovnosti slov domácích a cizích a prakticky je využívat.
- Osnova
- 1. Základní poznatky o jazyce. Jazyk a řeč. • 2. Fonetika a fonologie. Základní pojmy. • 3. Charakteristika českých hlásek. • 4. Zvuková a grafická stránka řeči. • 5. Český pravopis. Výklad pravopisných jevů. • 6. Současné pravopisné a ortoepické kodifikace v učivu 1. stupně základních škol. • 7. Základní jazykové příručky a práce s nimi.
- Literatura
- povinná literatura
- KOLÁŘOVÁ, Ivana a kol. Český jazyk (pro studující učitelství 1. stupně základní školy). Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 296 s. ISBN 978-80-247-3358-6.
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
- Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005, 391 s. ISBN 80-200-1327-X. info
- HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 74 s. ISBN 808582793X. info
- Výukové metody
- Typ výuky: konzultace. Aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, problémová metoda, řízený rozhovor.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem. Účast v semináři je povinná. Během semestru je vyžadována domácí příprava. Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba úspěšně napsat diktát a úspěšně složit závěrečný test. Absolvování diktátu (tolerance 4 chyby na 100 slov) je podmínkou k zapsání se na písemný test (16 odpovědí z 20 musí být správně). Na diktát a písemný test jsou celkem tři pokusy: Pokud napíšete diktát napoprvé, máte tři pokusy na písemný test. Pokud napíšete diktát napodruhé, máte dva pokusy na písemný test. Pokud napíšete diktát napotřetí, máte jeden pokus na písemný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/ICJk01