ITVp21 Základy sportovních her

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVp21/01: Po 18:00–18:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp21/02: St 17:00–17:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp21/03: Po 10:00–10:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, J. Vrbas
ITVp21/04: Po 9:00–9:50 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, J. Vrbas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získané poznatky a dovednosti dokáže využít při výuce sportovních her u dětí mladšího školního věku. Dokáže diagnostikovat techniku provedení jednotlivých pohybových dovedností a navrhnout vhodná průpravná cvičení a hry pro zlepšení kvality provedení určité pohybové dovednosti. Orientuje se v pravidlech sportovních her, která jsou upravena pro potřeby mladšího školního věku (např. barevný volejbal) a dokáže organizovat školní turnaje na úrovni 1. stupně základní školy.
Výstupy z učení
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje poznatky z tělesné výchovy v oblasti sportovních her.
Osnova
  • 1.Základní pojmy spojené s osvojovanými činnostmi, bezpečnost a hygiena při hrách, vhodné oblečení a obutí.
  • 2 – 12. Cvičení jsou rovnoměrně rozdělena mezi sportovní hry basketbal, florbal, fotbal, házená a volejbal. Obsahová náplň cvičení (2-12.) jednotlivých sportovních her je uvedena níže: Značení a vybavení hřišť, role ve hře, zjednodušená pravidla, základy spolupráce, organizace utkání, sportovní hry ve vzdělávacích programech, průpravná a herní cvičení pro manipulaci s míčem, základní přihrávky, pohyb bez míče i s míčem, vedení míče, střelba, obrana, průpravné sportovní hry a hry s upravenými pravidly podle možností daných vybavením školy a předpoklady žáků.
Literatura
    povinná literatura
  • Matuńinová, S. (2012). Minivolejbal na 1. stupni základnì ńkoly. Brno. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/209730/pedf_m/. Diplomová práce. PdF MU.
  • Matysková, A. (2013). Sportovnì hry na 1. stupni ZŃ: metodický materiál pro studenty. Brno. Dostupné také z: http://is.muni.cz/th/322133/pedf_m/. Diplomová práce. PdF MU.
  • Nykodým, J. (2006). Teorie a didaktika sportovnìch her. Brno: Masarykova univerzita.
  • Rjabcová, H., & Skruņný, Z. (2014). Rekreačnì pohybové a sportovnì hry: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivnìho ņivotnìho stylu. Liberec: TUL.
    doporučená literatura
  • Bailey, S. (1996). Science in the service of physical education and sport: the story of the International Council of Sport Science and Physical Education, 1956-1996. New York: J. Wiley and Sons.
  • Hondlìk, J. (1992). Sportovnì a pohybové hry na 1. stupni základnì ńkoly. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU České Budějovice.
  • Muņìk, V., & Nováček, V. (1993). Nehrejme jen vybìjenou: hernì činnosti s mìčem pro děti mladńìho ńkolnìho věku. Olomouc: Hanex.
    neurčeno
  • Večeřa, K., & Nováček, V. (1995). Sportovnì hry. Brno: Masarykova univerzita.
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Teoretický test, ukázka správné techniky vybraných praktických pohybových dovedností.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.