PdF:IVp100 Andragogika a geragogika - Informace o předmětu
IVp100 Andragogika a geragogika
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Vendula Malaníková (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IVp100/01: každé sudé úterý 11:00–12:50 učebna 42, K. Pančocha
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit studentům obor andragogika a geragogika, zařadit je do historického, společenského a vědeckého kontextu. Důraz je kladen na pochopení základních kategorií, jako je dospělý člověk a senior, vzdělávání dospělých a seniorů, mobilizace lidského kapitálu a kvalita života. Zmíněny budou hlavní principy, formy, metody a strategie ve vzdělávání dospělých a seniorů společně s vymezením specifických rysů edukačních postupů u této populace. V rámci kurzu si studenti osvojí základní metody pro práci s dospělými jedinci a seniory společně s vhodnými motivačními postupy. V neposlední řadě budou zmíněny zákonitosti edukačních procesů, podmínky tvorby kurikula a klíčových kompetencí při vzdělávání dospělých a seniorů se zřetelem na osoby se speciálními vzdělávacími potřebami.
Očekávané výstupy:
• student zná předmět, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky, kterými disponuje soudobá andragogická teorie se zaměřením na vzdělávání dospělých a seniorů;
• porozumí teorii vzdělávání dospělých a seniorů a zejména dovedou aplikovat informativní a formativní metody výuky;
• je schopen zpracovat návrh vzdělávacího projektu, či kurikula (plán, osnova, forma, metody, didaktická technika atd.) pro výuku dospělých a seniorů, jakož i pro přípravu lektorů pro práci s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- vysvětlit specifika vzdělávání dospělých a seniorů ve srovnání se vzděláváním dětí a mladistvých
- popsat jednotlivé teorie vzdělávání dospělých a určit jejich silné a slabé stránky
- vysvětlit základní pojmy z andragogiky, speciální andragogiky a sociologie dospělých
- navrhnout komplexní plán edukační intervence pro skupinu osob v dospělém věku, včetně návrhu a metod a forem výuky
- identifikovat kritické uzly životní dráhy dospělého jedince a navrhnout intervenční strategie pro zmírnění nebo odstranění jejich negativního dopadu na jedince i společnost - Osnova
- Vymezení klíčových pojmů andragogiky a geragogiky v historickém, společenském a vědeckém kontextu.
- Objekt andragogiky a geragogiky – dospělý jedinec a senior, specifikace osobnosti a druhy učení dospělých a seniorů.
- Andragogické profese. Osobnostní předpoklady a nároky při vzdělávání a intervenci u dospělých.
- Cíle vzdělávání dospělých a seniorů; Motivace ke vzdělávání v dospělosti a ve vyšším věku.
- Vytváření a obsah kurikula při vzdělávání dospělých a seniorů – koncepce, učební plány, osnovy, učebnice. Návrh vzdělávacích aktivit.
- Principy, metody, formy a strategie při vzdělávání dospělých a seniorů.
- Plánování vzdělávání dospělých a seniorů – praktické edukační postupy (struktura, organizace, obsah).
- Materiální zajištění edukačního procesu u dospělých a seniorů – využití soudobých technologií, plánování a projektování ve vzdělávacím procesu.
- Filozofie ve vzdělávání dospělých, vliv sociálního prostředí, kvalita života a kompetence dospělého a seniorského věku.
- Literatura
- povinná literatura
- MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu : andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010, 323 s. ISBN 9788073575816. info
- MERRIAM, Sharan B., Rosemary S. CAFFARELLA a Lisa BAUMGARTNER. Learning in adulthood : a comprehensive guide. 3rd ed. San Francisco: John Wiley & Sons, 2007, xvi, 533. ISBN 9780787975883. info
- KNOWLES, Malcolm S., Elwood F. HOLTON a Richard A. SWANSON. The adult learner : the definitive classic in adult education and human resource development. 6th ed. Amsterdam: Elsevier, 2005, xii, 378. ISBN 0750678372. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004, 146 s. ISBN 8073570459. info
- MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 203 s. ISBN 8021033452. info
- JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000, 354 s. ISBN 8071848239. info
- doporučená literatura
- TOŠNEROVÁ, Tamara. Ageismus : průvodce stereotypy a mýty o stáří. 1. vydání. Praha: Ambulance pro poruchy paměti, 2002, 45 stran. ISBN 8023895060. info
- Výukové metody
- Seminář.
Diskuze ve výukovém bloku, četba a reflexe povinné literatury, rozbor odborného článku, návrh projektu vzdělávací akce. - Metody hodnocení
- zkouška
Předmět je ukončen obhajobou vzdělávacího projektu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IVp100